P-plåster bruna flytningar
05.06.2019
Hej, jag har använd p-plåster ca en månad och jag vill inte ha mens så jag fortsatte med att sätta nytt plåster förra veckan och fick bruna flytningar och är det normalt för läste att man igentligen ska vänta 3 månader innan man ska flytta mensen men läste det i efterhand och är orolig att jag kommer ha bruna flytningar resten av tiden jag använder p-plåster som preventinmedel så har haft bruna flytningar i en vecka , måste jag att ta av plåstret och ha mens en vecka ? för min bytar dag är på onsdagar så undar om det inte bli konstigt med bytar dagen

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
11.06.2019
Hej,
Dina flytningar är antagligen helt normala med tanke på att du inte hade någon paus. Det är oftast det som är nackdelen med att inte ta någon paus, att man får mellanblödningar eller blodblandade flytningar. Så det du nu har att välja på är att ta pausen nu och släppa fram blödningen, om din bytardag är på onsdag så kan du ju vänta tills imorgon då det är onsdag så ändras inte dagen. Eller också använder du detta plåster "till slut" och står ut med dina mellanblödningar. Det kan du bara avgöra själv.
Men blödningen i sig är ingenting du behöver bekymra dig över. Din kropp fungerar precis som den skall.
Kram
Tessi