P ring
04.12.2018
Har skippat min mens två månader i rad och ska egentligen få min mens om typ en vecka. Tog då ut ringen och stoppade i en tampong istället. Jag har två frågor: när ska jag sätta i p ringen igen och är kommer jag fortfarande vara skyddad mot graviditet? Hjälp

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
07.12.2018
Hej.
Du skriver att du har skippat din mens, så jag antar att du har haft en ring inne i 3 veckor, sedan direkt bytt till en ny utan att ha paus? Då skall du lägga in en ny ring en vecka efter att du tog ut ringen, och ungefär vid samma tid. Bara du använder ringen enligt de föreskrifter som står i bipacksededeln, (d.v.s. ny ring - tre veckor inne, sedan 7 dagar paus varpå du läggen in en ny ring) så är dy skyddad även de dagar du inte har ringen inne.
Kram
Tessi