p ring
05.09.2018
Hejsan! Jag satte i min p ring igår kväll men tog ut den efter cirka en halvtimme för jag började må dåligt och trodde det var på grund av den så lag tillbaks den i påsen den kom i . Nu undrar jag m jag kan sätta in samma ring igen nu på morgonen eller om den inte alls skyddar då. Det är min första så har ingen aning om vad jag håller på med, tacksam för svar. none

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
06.09.2018
Hej.
Det är osannolikt att det var p.g.a. ringen du började må dåligt. På en halvtimme hinner inte ringen ge ifrån sig en sån mängd att det skulle påverka din kropp i någon större utsträckning (isåfall skulle man ju inte behöva ha den inne i tre veckor..). Det är mer sannolikt att du började må dåligt på grund av någonting annat eller att du helt enkelt var lite nervös då du skulle börja med dina nya ringar.
Ja, du kan ta samma ring. Ta upp den ur förpackningen, skölj av den och lägg in den.Visst påverkas kroppen av ringen (annars skulle man ju inte ha den) men det sker inte på en halvtimme och oftast inte med så pass kraftiga reaktioner eftersom den främst innehåller hormoner som är väldigt lika de som din kropp redan producerar själv.
Kram
Tessi