P-ring
14.09.2018
Hejsan, tack för att ni finns!
Jag började med Nuvaring den 2.9 på mensens fjärde dag och hade inte sex under de 7 första dagarna (då det rekommenderas att använda kondom) men hade sex den 13.9, alltså 11 dagar senare utan något annat skydd. Nog har väl ringen börjat "verka" fastän jag just börjat? Enligt min mens-app skulle jag ha haft ägglossning dagarna innan, så är så himla nojig nu. Tycker det känns så "osäkert" med p-ring, att man plötsligt bara är skyddad från graviditet fastän man inte gör något (förutom lägger in/tar ut ringen förstås). Hur mycket kan jag lita på p-ringen? Jag vet ju att den ska skydda, men det känns ändå obehagligt. Överväger att använda kondom fastän jag har p-ring.
En annan grej jag undrar, är att om det är mens man får under veckan ringen är borta, eller någon annan slags blödning? OM man nu skulle ha oturen att bli gravid med p-ring, hur märker man det om det inte är mens man får då? Har läst på lite, och det skrivs alltid bara om "mensliknande blödning."
Kram från en nervös fröken nervös fröken

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
18.09.2018
Hej,
Du behöver inte oroa dig. Du har följt anvisningarna på bipacksedeln, d.v.s. inte haft oskyddat sex under de första sju dagarna efter insättningen av ringen, och efter det är hormonnivån tillräckligt hög för att du inte skall bli gravid. Jag förstår att det kan kännas osäkert att lita på att en ring skulle förhindra att du blir gravid, men lita på att den sköter sitt jobb.
Anledningen till att det står att det är en "mensliknande blödning" och inte "mens" är att blödningen nu styrs av ringen, inte av ditt eget hormonsystem. Så då du tar ut ringen sjunker hormonnivåerna och det framkallar en blödning, istället för att det som tidigare skulle styras av din egen cykel. Det vanliga är ändå att OM man skulle bli gravid trots att man har ring så får man ingen blödning alls, eftersom graviditeten/fostret då behöver slemhinnan. Visst läser man om tjejer som har blödningar under hela graviditeten, mendet hör inte till det normala att de skulle vara så rikliga som en vanlig mens.
Försök att lita på din ring. Följ anvisningarna så har du gjort det du kan.
Kram
Tessi