P stav!
15.10.2018
Hej, jag är 17 år och i januari 2015 så satte jag in min P stav. Jag ska nu i januari byta ut den till en ny och undrar hur det funkar? Kan man sätta in en ny samma dag som man tar ut den gamla och när vet man om den slutar skydda alltså när den slutar hjälpa? Jag har inre haft sex sen i mars ungefär och har precis börjat hålla på med en kille och blir så orolig att om vi nu kommer ha oskyddat sex att p staven kanske slutat fungera?.. har ni några råd för när man borde byta den eller man kan komma typ dagen innan tex om jag satte in den 15 januari 2015 om jag kan ta ut den 14 januari? Ska man komma en månad innan och byta fallifall? Är dessutom sjukt rädd för att ta ut den... vet inte riktigt hur jag ska göra minns att jag fick bedövning sist och det ända som kändes var sticket. Men är såååå rädd. Help!! Rädd & orolig tjej

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
22.10.2018
Hej.
Om din p-stav sattes in i Januari 2015 så borde den ha bytts redan i Januari detta år? De p-stavar jag känner till är endast verksamma i tre år. Så kolla upp saken nu genast. Kanske du själv minns fel, eller också är det en sort som jag inte känner till som kan sitta inne i fyra år (vilket givetvis är möjligt).
Jag tycker att du skall kolla upp saken med din barnmorska redan nu, så att du vid behov får de recept som behövs för att hämta ut en ny p-stav, och ni får planera in det på samma gång. Kolla upp att staven säkert är verksam ännu, och annars gäller det att använda kondom tills den nya staven är på plats.
Då staven läggs in får man bedövning precis som du skriver, så varken insättningen eller uttagningen brukar kännas utan det är främst sticket från bedövningen som känns. Oroa dig inte. kontakta din barnmorska eller ungdomsmottagningen så kan de säkert svara mer exakt på dina frågor.
Kram
Tessi