P stav
28.01.2019
Hej, jag ska byta min pstav på onsdag och är livrädd... är rädd att de ska göra ont :(( men har en fråga, fick min mens den 26/1 och ska byta p stav den 30/1 om jag fortfarande har mens den 30/1 och mensen kanske slutar den 31 är jag skyddad direkt eller måste jag vänta en vecka? Jag har pojkvän och vi har sex ofta och är därför orolig för man vill nt bli på smällen.. Räddtjej

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
04.02.2019
Hej,
Förlåt att du har fått vänta så länge på ditt svar, så i det skede du läser detta så är bytet redan över, och du märkte antagligen att det inte alls var så farligt som du hade tänkt dig.
Själva ingreppet gör oftast inte ont, utan det är mer sticket av bedövningen som känns, och inte heller det är en olidlig smärta. Jag tror att du vet det - men de flesta rädslor är ologiska, och då hjälper det oftast inte fast man försöker tala vett med sig själv.
Om du bytte p-stav direkt från din gamla till en ny så är du skyddad direkt.
Kram
Tessi