:)
12.01.2014
Hej! Jag är en flicka på 14 år. Jag har en pojkvän som är 20 år och vi har haft både skyddat och oskyddad sex. Jag vet det är olaglit osv... Men vi älskar varandra så mycket så vi kan inte skiljas. Jag tror att jag är gravid!!!! Vi hade sex på tisdan och på fredag och nu är det söndag. Mina bröst "vårtor" har blivit mycket tydligare, jag fick min mens 2 veckor före en vad det brukar (det är bara lite blod, inga flytningar eller ingen extra klibb) jag är väldigt trött och illamående. Kan jag vara gravid? Och vad ska ja jöra? Jag är jätte rädd!!!!! Jag kan inte en säga till mina föreldrar att vi haft sex för de vet inte ens att vi är ihop... Snälla hjälp mig! Och om jag skulle vara gravid, måste jag ha nån slags underskrift från mina föreldrar till nå abort medicin recept elr vad? Yolo

Ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna svarar
13.01.2014
Hej!
Vi har skickat din fråga till sexualrådgivaren och skolhälsovårdaren Tessi, svar är på kommande!
Hälsar ungdomsinformatören Liselott
Hej!
Tessi har det stressigt just nu, men vi vill inte att du ska behöva vänta längre, så nu svarar vi lite åt dig i alla fall!
Vännen, för det första: det går inte att veta ännu ifall du är gravid eller inte, inte med ett graviditetstest i alla fall. De flesta graviditetstest som man kan köpa på apoteket eller i större varuhus eller ta hos skolhälsovårdaren, så visar inte alltid rätt resultat förrän det har gått en 7-10 dagar efter den dag då man borde ha fått mens. Det beror på att mängden speciellt "graviditetshormon" inte hunnit bli tillräckligt i urinen då ännu för att testet ska kunna känna av det. Och om du fick en liten blödning nu två veckor för tidigt, så ska du nog ändå räkna med att mensen borde komma efter två veckor, alltså då när du hade räknat ut att den borde komma normalt. Och ännu en vecka efter det och först då kan testet garanterat ge korrekt resultat. Du kan visserligen gå lite tidigare till HVC för att be dem ta ett blodprov i labbet, för de testerna är betydligt känsligare och visar korrekt svar tidigare.
Kanske är du redan gravid, kanske inte. Oskyddat sex betyder ju att risken nog finns där - och att det kom lite blod verkar inte vara mens utan någon mellanblödning eller att du fått något litet sår inuti slidan. Var det den första eller en av de första gångerna sex för dig så kan det ju ha spruckit lite och blött - fast blodet måste inte ha runnit ut direkt efter samlaget. Alla tjejer blöder inte under första sexet, men en del gör det - och sannolikheten att det ska göra ont och blöda är större om man tex inte alls var tillräckligt kåt eller var för nervös eller om kroppen faktiskt inte alls är tillräckligt färdigt utvecklad för att kunna ha sex utan smärta och med njutning. Att ha fått mens och bröst behöver inte alls betyda att allt är "klart" i underlivet (körtlar, slemhinnor osv). För vissa är det helt enkelt för tidigt rent fysiskt. Det här kan ge problem av alla de sorter.
Vissa gravida kan få symptom väldigt hastigt pga att hormonerna i kroppen förändras i och med att man blivit gravid. Vissa kan börja må dåligt och spy redan dagen efter, eller just se förändringar i brösten, eller vara ovanligt trötta. Men som sagt, det är svårt att testa ännu innan mensen ens blivit försenad. Du kan alltså också gå till skolhälsovårdaren och be om ett test om några dagar, så får du svar inom fem minuter. Var inte så rädd för att hon ska bli arg pga av att du haft sex som så ung och att din pojkvän är så mycket äldre - ingen blir ARG för att du gjort något du vet att inte är smart eller rätt eller ens lagligt. Men däremot så får du av henne hjälp med lite sexualupplysning - vilket man aldrig kan få för mycket av - och om du vill, med att få veta lite om olika preventivmedel. Ne, det är inte helt ovanligt att 14-åringar har sex, och bara för att man är ung är det ingen som hindrar en från att börja tex med p-piller. De flesta tänker nog att bättre att ta det säkra före det osäkra.
Men du förstår säkert att folk skulle bli oroliga över åldersskillnaden mellan er om de visste? Lagen om att det egentligen är 16 års "åldersgräns" på sex finns till för att skydda unga från att dels göra sådant som de egentligen inte är mogna för och som därför kan vara skadligt för dem, och dels för att skydda unga från att bli utnyttjade av äldre. Det anses nog så att tex en 20-åring borde vara förståndig nog att inte ha sex med en såpass mycket yngre tjej och att han ska förstå vad skillnaden i utvecklingsnivå och mognad kan göra. Det blir inte mera rätt bara för att ni älskar varandra och han är snäll mot dig. Kärlek är ingen ursäkt, kärlek förvandlar inte fel till rätt. Det finns vissa moraliska lagar i samhället som alla mer eller mindre underförstått och oskrivet är överens om, och en sådan lag bryter han mot nu - och folk i allmänhet skulle nog inte så lätt acceptera det han gjort eller gilla honom för det om det kom fram. Och folk skulle nog tänka att du är onödigt blåögd eller funderar om du tror att du är vuxen och häftig nu - eller bara utnyttjad... Kanske känner ni ändå det här på er, eftersom ni håller ert förhållande hemligt? Skulle allt vara okej så skulle ni inte ha någon orsak att gömma er och du skulle inte nu oroa dig för vad dina föräldrar skulle säga eller om du måste ha godkännande från dem för att göra abort.
Nej, överlag måste unga under 18 inte ha dina föräldrars samtycke för att göra abort. Men i och med att du är så ung, så OM du är gravid så börjar nog personalen på sjukhuset fundera. Och har de ens minsta misstanke om att något inte gått riktigt rätt eller lagligt till, så är de skyldiga att göra en barnskyddsanmälan. I den vevan kontaktas dina föräldrar, eftersom de är ansvariga för dig och ditt välmående. En barnskyddsanmälan betyder bara att de försöker ta reda på ifall du blir illa behandlar eller gör något som kan skada dig själv eller din psykiska hälsa - de straffar dig inte på något sätt och är inte arga eller elaka. Barnskyddsanmälan är just vad ordet säger, att man försöker skydda barnet för barnets bästa.
Ja och så finns det inte någon abortmedicin att få på recept utan först går du till kommunens preventivrådgivning/familjeplanering för att konstatera att du faktiskt är gravid och hur långt gången du är och sedan skickas du till närmaste centralsjukhus, där de gör antingen en medicinsk abort (beroende på i vilken vecka du är kanske de ännu kan få igång ett missfall genom mediciner) eller en kirurgisk abort (de skrapar ur slemhinnorna i livmodern så att fostret kommer ut), men även det bara till och med ett visst antal veckor. Därför kan du inte heller vänta hur länge som helst, utan så fort du vet om du är gravid, så måste du ringa preventivrådgivningen/familjeplaneringen vid hvc.
Vi tycker hursomhelst att du borde prata med någon om allt det här, med någon som kan förklara mera ingående om en massa inom sexualkunskapen - eftersom det nog lite är så att du har några hål i din kunskap inom det här området ännu. Plus att oavsett hur det går, så är det skönt att få stöd, tröst och hjälp av någon som inte är direkt inblandad i det hela, som just en hälsovårdare på preventivrådgivningen eller skolhälsovårdaren.
Hoppas det går bra och att du inte blev ledsen på oss nu för att vi sa som det är?
Stoooooooor kraaaaaaaam, hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna