-
16.08.2015
Hej
Åt en karta yaz och fortsatte direkt på en ny utan att ta placebo. Har nu fyra röda kvar och placebo. Glömde att ta den 4e sista röda, en vecka sen sex senast.
Jag behöver inte oroa mig för att vara gravid eller?
Tänkte ta paus nu och fortsätta med ny karta om tre dagar? sun

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
17.08.2015
Hej.
Jag har läst din fråga flera gånger men måste konstatera att jag ändå inte förstår när du glömt att ta piller? Nåja, hur som helst.
Jag tolkar det som att du alltså glömde att ta pillret igår? nu då du har fyra aktiva piller kvar + placebo? Då kan du, precis som du skriver ta placebona nu och sedan fortsätta på en ny karta.
Om du hade sex för en vecka sedan och glömde ta piller igår så är det väldigt osannolikt att du skulle bli gravid eftersom inte spermierna överlever så länge i en kvinna. Så inget att oroa sig för.
Kram
Tessi