Panikångest över inbillning?
12.08.2017
Hej, jag kan lätt bli superrädd och har just nu panikattacker. Det är så att jag har ångest över att jag skulle kunna vara gravid. Jag har inte haft sex så då skulle det vara omöjligt egentligen. Men detta handlar mer om min ångest över detta. Jag försöker intala mig själv om dånat det är omöjligt men får ändå panikattack och tänker "Men tänk om, Det kan vara möjligt, jag är inte redo för att skaffa barn nu?!"
Under dem senaste dagarna har jag inte gjort så mycket pga min ångest.
Jag är rädd över att jag kunnat får spermier på händerna och sedan onanerat och på något sätt nu blivit gravid. Kan dem en "simma in" i slidan?
Snälla vad ska jag göra mot min ångest? Anonym

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
15.08.2017
Hej.
Nej, du kan inte vara gravid. Spermier dör då de kommer i kontakt med luften t.ex. på ett handtag eller på handen. Så det finns helt enkelt ingen möjlighet att du skulle ha kunnat överföra levande spermier från ett handtag till ditt eget underliv och att du skulle bli gravid på det sättet. Du kan vara alldeles lugn.
Men jag tror inte heller att det är så att det är rädslan för graviditet som är det största problemet, utan det att du börjar oroa dig för en sak och sedan har svårt att släppa den. Rent logiskt så tror jag att du VET att man inte kan bli gravid på det sättet, men rädsla är ju inte logisk och inte heller viljestyrd. Många gånger är det nog så det fungerar med hypokondri också.
Kanske du skulle må bra av att tala med någon? Jag tror att om du fick tala öppet om dina rädslor så skulle du klara av att släppa dem. Finns det t.ex. en kurator eller skolpsykolog i din skola som du kunde tala med? Du kan också gå och prata med hälsovårdaren, eller egentligen med vem som helst som du känner att du har förtroende för och som känns lugn och trygg.
Det är inte ovanligt att ha ologiska rädslor, men man måste kanske försöka ta tag i dem om man känner att de börjar kontrollera ens liv för mycket. Om rädslan för sjukdomar eller graviditet blir så stark att du t.ex. inte klarar av att äta så behöver du nog hjälp med att hantera det.
Sköt om dig! Det är det absolut viktigaste.
Kram
Tessi