rädd jag är gravid
11.11.2018
hej. jag o min pojkvän har haft sex. han kom aldrig in i mig, bara utanför.. och jag använder p pillret zoely. sista gången vi hade sex var jag på mitt andra sockerpiller och är nu på mitt sista så jag börjar med ny karta imorgon. nu är jag JÄTTE rädd jag ska vara gravid. min mens har inte kommit. den brukar komma igår/idag kanske SENAST imorgon. men har också läst att man kan få blödning fast man e gravid.. jag vet mina panikattacker och stress kan skippa mensen men det gör mig bara oroligare. jag kan inte bli gravid. jag vill inte. kan knappt ta hand om mig själv pga. svår depression och konstant ångest. men jag är SÅ rädd. vågar inte heller köpa ett test för jag e rädd at jag ska göra nåt fel..som testa för tidigt o sen faktiskt vara gravid o sen är det försent för abort. jag bara gråter och gråter och läser om kvinnor som blivit gravida trots p piller. jag har tagit dom som man ska men jag är så paranoid. kan man fara till en barnmorska och testa? även med blodprov där? hur tidigt kan man göra graviditetstest för att det SÄKERT ska visa? också hur tidigt kan man göra abort? och är det 100% säkert? dyrt? mår så jäkla dåligt just nu, att få barn skulle förstöra mitt och min pojkväns liv. Om jag är gravid trots p piller är det ett sjukt skämt och jag vill bara begrava mig själv. snälla hjälp. rädd tjej

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
12.11.2018
Hej,
För det första - andas. Ta det riktigt lugnt.
Det är ganska vanligt med de p-piller du äter att mensen uteblir helt. Ibland bara nån gång - men ibland är man helt utan mens så länge man äter dem. Oftast är det en positiv sak - men visst, det har ju den nackdelen att man inte får sin blödning som ett "kvitto" på att man inte är gravid. Precis som du säger så kan också din stress och depression göra att mensen försvinner, vilket i detta fall låter mer sannolikt än att du skulle vara gravid (med tanke på att du äter piller, har ätit dem som man ska och han inte har kommit inuti dig.)
Om du vill testa dig hemma, så kan du vänta i några dagar till, då kommer testet att ge säkert svar. Testet baserar sig på att halten av hormoner som utsöndras i urinen skall vara tillräckligt stor, och därför kan testet ibland visa otydligt eller fel om man tar det för tidigt. Men om några dagar borde det alltså vara säkert. Då följer du bara anvisningarna på paketet. (det kan vara lättare att kissa i en burk och doppa stickan där än att kissa på stickan.)
Om du vill kan du kontakta hvc och be om remisser till graviditetstest. Du kan be om en remiss till blodprov, som ger ett väldigt exakt svar utan utrymme för tolkning.
Abort kan göras direkt då du fått ett positivt svar. Om du är säker på att det inte är läge för en graviditet och barn nu, så kan barnmorskan/hälsovårdaren boka en läkartid till dig på samma gång som du får provsvaret. De lägger då även en remiss till klamydiaprov (det görs alltid). Sedan får du träffa en läkare som skriver en remiss till sjukhuset där aborten utförs. Idag upptäcks nästan alla graviditeter så tidigt att det "räcker" med att man gör en läkemedelsabort, vilket innebär att du får mediciner via munnen och slidan som sätter igång aborten. Upptäcks graviditeten i ett sent skede (vilket det ju inte är i ditt fall) måste man ibland göra en skrapning, och den görs under narkos. Men i ditt fall är det alltså inte aktuellt eftersom det finns gott om tid. Aborten kostar som ett poliklinikbesök, d.v.s. 41,20 (enligt ditt närmaste sjukhus' taxa). Aborter som görs på sjukhus i Finland idag är säkra, och man blir väl omskött där. Det brukar finnas stor förståelse för att ett barn inte alltid skulle passa in i alla livsskeden.
Försök att ta det riktigt lugnt nu. Det kommer att ordna sig. Om du tror att du kan vänta så tar du testet hemma, annars ringer du till hvc och ber dem lägga in en remiss till dig. Jag tror inte att du behöver vara orolig över att vara gravid - men för din egen sinnesfrids skull så är det nog bra om du testar dig.
Många kramar
Tessi