Säsonsbunden depression
02.12.2020
Hej!
Det är ju allmänt förekommande att man känner sig trött och inte på topp under den mörka vintern men jag har börjat undra ifall det jag upplever är något utöver det "normala". De senaste tre eller fyra åren har jag hamnat i måttliga depressioner på hösten/vintern. Dock har jag haft en del perioder av varierande graders depression andra tider på året också. Jag tänkte (naivt?) att denna vinter skulle gå bra eftersom jag har varit fri från "depressionsperioderna" i ca ett år.
Jag har sedan ungefär en månad tillbaka tappat motivationen för skolan (jag är normalt väldigt duktig och tycker om skolan) och framtiden ser jag pessimistiskt på (typiskt för mina andra "depressionsperioder"). Jag är så trött att jag ibland måste kämpa för att hålla ögonen öppna på lektionerna och det är mycket jobbigare än normalt att stiga upp ur sängen på morgonen. Jag har tappat kontrollen över mina vanor som annars brukar vara bra, ex. mat, studiedisciplin, sömn osv. Jag försöker få mina vanor under kontroll men jag har verkligen inte motivation för det. Mitt humör är dock helt ok, jag känner mig inte speciellt apatisk eller ledsen.
Är detta "normalt" eller kan jag ha någon sorts säsongsbunden depression som alltid kommer tillbaka på vintern? Vad skulle jag själv kunna göra för att försöka må bättre? Jag har funderat på att gå till en psykolog (har gjort det förr för depression) men vet inte riktigt hur hen skulle kunna hjälpa mig. Despresso
Camilla Pitkanen3

Psykiatriska sjukskötaren/psykoterapeuten Camilla svarar
10.12.2020
Hejsan!
När jag läser din beskrivning av ditt mående just nu så låter det som att du skulle ha årstidsbunden depression. Du berättar att du haft det så här 3-4 vintrar efter varandra. Om du  märkt att du mår klart bättre under somrarna, eller om du semestrat någon vecka i södern under vintermånaderna och upplevt att tröttheten nästan försvunnit så är det ganska säkert att det är så men det förutsätter att det inte finns någon annan förklaring till symptomen just nu, tex. någon fysisk orsak eller långvarig stress.
Det som skiljer en årstidbunden depression från en vanlig depression är just det här som även du lider av: en onormal trötthet och att man känner sig jättesömnig hela dagarna. Man kan också bli väldigt sugen på sötsaker och gå upp i vikt pga av detta. Dessa symptom är väldigt vanliga hos oss, upp till 30% av befolkningen kan ha det så här under årets mörkaste månader. Man vet inte helt ännu varför vissa människor drabbas av detta.
En del har också de riktigt typiska symptomen på depression: nedstämdhet, dålig självkänsla, irritation, initiativlöshet, känsla av att tillvaron är meningslös men det är ju bra om ditt humör känns helt ok.
Den värsta tiden brukar vara från oktober till slutet av januari. Vi måste hoppas på snö nu till julen för den gör att solljuset på dagarna reflekteras och det kan därmed kännas lite uthärdligare då det blir lite ljusare av det.
Men mitt tips är ljusterapi och om inte solen kikar fram så går det lika bra med konstgjort ljus. På Clas Olsson eller Prisma finns det att köpa att ljusterapilampor, vars ljusstyrka motsvarar en solig högsommardag. Testa den en vecka och se hur den får dig att må. Du kan ha den på skrivbordet medan du läser.
Dagliga en timmes promenader fast det är mulet är ett måste. Efter promenaderna så tar du som en rutin att redan nu i detta skede läsa ett kapitel i det ämne som du ska skriva i studentexamen till våren.
Hälsningar Camilla Pitkänen