sen mens
18.03.2019
Hej min mens är nu flera dagar sen, jag har gjort graviditetstester som visade negativt. Jag och min pojkvän har gjort det skönt för varandra och hans fingrar har gått in i mig och vi har slickat på varandra. Jag tror inte att chansen att jag skulle vara gravid är så stor. Men jag är orolig över att min mens inte ska komma. Jag undrar nu om min mens inte kommer på ytterligare flera dagar vad skall jag göra då, ska jag fara till en läkare och kolla upp det?
orolig

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
19.03.2019
Hej,
Om han inte har varit inne i dig med sin penis så behöver du inte oroa dig över att vara gravid. Man blir inte gravid genom oralsex eller petting, så enkelt är det. Har du dessutom tagit ett test som visade negativt så behöver du inte fundera mer på det nu.
Mensen kan vara oregelbunden utan att det betyder att någonting är fel, och oftast börjar man inte undersöka varför mensen är sen förrän den har varit borta i ca. ett halvår - det kan kännas som en jättelång tid, men det beror helt enkelt på det att det är så vanligt att mensen är oregelbunden. Så visst kan du gå till en läkare - men de kommer antagligen inte att säga någonting annat än att det är helt normalt och att det bästa du kan göra är att slappna av och vänta.
Kram
Tessi