Sex under utebliven mens, p-piller
05.10.2019
Hej! Jag äter p-piller från märket Zoely, som fungerar så att man äter de vita p-pillren i 24 dagar, och sedan tar man sockerpiller i 4 dagar. Mensen borde komma igång någon gång under dessa 4 dagar. Jag har hittills inte fått min mens någon gång sedan jag började med p-piller för ca 4-5 månader sedan. Finns det risken att man blir gravid om man har sex under de dagar då man äter sockerpillrena, ifall man inte får någon mens? Eller kan man ha sex utan att behöva vara orolig för att bli gravid? Om man skulle få sin mens under de 4 dagar som man äter sockerpiller så skulle man väl inte behöva vara orolig om man har sex, men hur är det om ens mens inte kommer igång? Är man ändå skyddad under de 4 dagarna man inte äter p-pillren?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
07.10.2019
Hej,
Det är ganska vanligt just med Zoely att mensen uteblir helt, d.v.s. att man inte får någon mens fast man följer föreskrifterna helt. Det beror t.ex. på att slemhinnan som byggs upp i livmodern under menscykeln blir så pass tunn att det helt enkelt inte finns så mycket där som behöver stötas bort. Så om du har tagit dina piller alla dagar som du borde, så behöver du inte oroa dig över graviditet - inte heller under de dagar du tar dina sockerpiller.
Om du är orolig och har svårt att slappna av så kan du be din hälsovårdare lägga en remiss till graviditetstest bara för att kolla upp saken, men jag tror inte att du behöver oroa dig - ta dina piller och lita på att de gör sitt jobb.
Kram
Tessi