Stav
24.07.2020
Hur går det till med en p stav? Tar det ont när de lägger in den och hur gör de? Har man ingen mens alls efteråt? Är man helt skyddad?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
24.07.2020
Hej,
Då de lägger in en p-stav så bedövas området och ett litet snitt görs i överarmen där staven läggs in under huden. Själva ingreppet är odramatiskt och leder sällan till några komplikationer.
Däremot fungerar staven inte likadant på alla, så det finns ingen garanti alls att mensen skulle upphöra med den.Olika preventivmedel påverkar olika kroppar väldigt individuellt och det går sällan att veta på förhand.
Jag tycker att du skall kontakta preventivrådgivningen på din hemort och tillsammans med dem diskutera vilka alternativ som finns. En gynekolog kan även ordinera mer effektiva värkmediciner som fungerar bättre just på mensvärk än vad vanliga receptfria mediciner gör.
Kram
Tessi