Stor livsförändring
20.09.2020
Hej!
Jag är jättetaggad på att flytta hemifrån om ca 4-5 månader, jag vet att det kommer bli så bra.
Men jag har ett litet problem, när någon pratar om det riktigt på allvar, eller när jag börjar tänka på att packa alla mina saker så får jag sån otrolig ångest. Jag har alltid varit mammas lilla flicka, jag kan inte tro att jag någonsin skulle bo någon annanstans än här hemma var jag växte upp. Blir tårögd av att jag skriver detta.
Jag vill helt enkelt bara ha några bra tips om ni har några, på att känna mig mycket säkrare och se fram emot det ännu mera när jag ska flytta. Jag kommer bara flytta ca 15 minuter borta från föräldrarna, så jag kan hälsa på när jag vill. Men det känns som att jag kommer börja gråta varje gång jag kommer in i dethär huset igen när jag inte bor här.. Jag är väldigt känslig haha. Och jag hatar förändringar, det värsta jag vet.
Jag kommer också att få en liten bebis i februari, så det blir en otroligt stor förändring för mig i livet snart, dock till något bättre. Jag längtar men är också smått livrädd.
Kram

Ungdomsinformatör Kix svarar
22.09.2020
Hej!
Vad kul att du är taggad på att flytta hemifrån! Och grattis till den kommande babyn! Det låter som att ditt liv är i rörelse framåt och det händer mycket just nu, så det är mycket naturligt att du känner dig rädd. Förändringar kan vara svåra, även när de är positiva, för att det ger mycket känslor och tankar samtidigt. Men kom ihåg att det är helt okej att känna alla känslor, även när de är tudelade eller motstridiga. Genom att låta dig känna känslorna så får du processat dem och kommer ut på andra sidan. Du skriver att du blir tårögd när du skriver, och jag tycker det är bra om du låter dig gråta över det om du känner att du behöver.
Det är jättefint att du har en så nära relation till din mamma. Det du kan försöka tänka är att din relation till din mamma hålls ju nog fortsättningsvis lika nära fast du flyttar bort, och det är ju härligt att hon bara är 15 minuter bort när du vill umgås med henne. Det är också fint att ditt barndomshem kommer fortsättningsvis finnas kvar, och den trygghet du har där kommer också att finnas kvar. Det kan potentiellt också vara så att dina gravidhormoner spökar lite ovanpå din vanliga känslighet, att förändringar blir extra läskiga, och att ditt barndomshem där du hade din trygga barndom blir extra viktig eftersom du själv snart ska få barn.
Du säger att du känner att det kan vara att du börjar gråta när du hälsar på hemma efter att ha flyttat. Så kan det vara. Men det är helt okej, låt dig i så fall gråta om det blir överväldigande! Det kommer säkert att sluta efter några gånger redan, när du börjar vänja dig vid den nya situationen.
Jag skulle råda dig att vänja dig stegvist med situationen, genom att i god tid börja packa lite och planera vilken typ av inredning du vill ha i ditt nya hem, så att du långsamt närmar dig det. Att du liksom betar av det steg för steg istället för att det är en stor skrämmande oklar grej någonstans i framtiden. Då hinner du mentalt förbereda dig mera. Du säger att när du tänker på att dina packa saker så får du ångest. Jag tror att ju längre du undviker att börja på med det, desto svårare kommer det bli. Undvikande matar ofta ångest, och när vi har ångest så undviker vi saker. Det blir som en dålig cirkel. Kanske du kan ha någon nära människa med dig när du börjar på, om det känns lättare än att göra det ensam? Och just ta det hela i små, små steg.
Försök också att drömma om de fina sakerna du kommer få göra i ditt nya hem. Fantisera om fina scenarion tillsammans med din baby till exempel, för att värma upp dig mera inför det positiva med saken. Kanske du skulle skriva ner en kort lista på de positiva sakerna med att flytta hemifrån, och ha listan någonstans där du ser den ofta?
Eftersom du beskriver att du är nära din mamma så föreslår jag att du diskuterar de här känslorna med henne speciellt när de känns överväldigande. Att prata om sina känslor gör ofta att de lättar.
Jag önskar dig all lycka i framtiden!
Kram, Kix