Svullen mage
23.11.2014
Hade sex med två killar förra helgen och har haft sen tidigare i veckan svullen mage, vad kan detta bero på? Vill verkligen inte bli gravid just nu.

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
Ungdomsinformatören Liselott svarar
26.11.2014
Hej!
Vår sexualrådgivare och hälsovårdare Tessi har nästa Decibel-jobbdag nu på onsdag, kan du vänta på svar tills dess?
Hälsar ungdomsinformatören Liselott
Hej.
Om du har ett sexliv där du ligger med flera olika partners så hoppas jag ju verkligen att du använder skydd. Och i detta fall är kondomen det absolut bästa skyddet eftersom det skyddar dig mot både graviditet och könssjukdomar. För OM du har oskyddat sex med flera olika partners så är nog en oönskad graviditet en av de "lättaste" följder som det kan innebära.
Om det var förra helgen du hade sex så är det inte möjligt att din svullna mage skulle bero på en graviditet, eftersom ju ägget (om det har blivit befruktat) är mindre än ett knappnålshuvud. Så din svullna mage kan ju bero på i princip helt vad som helst, men en graviditet som räckt kortare tid än en vecka syns inte ännu någonstans.
Men mitt råd (sagt med ganska sträng röst) är att du skall se till att skydda dig, både för att undvika könssjukdomar och för att inte bli gravid. Om du använder kondom i fortsättningen så slipper du gå och oroa dig.
Hälsningar
Tessi