Undrar
09.03.2019
Jag skulle vilja börja med P-piller. Men vågar inte fråga av min mamma för hon har sagt att då beställer hon en tid till en gynekolog, och det vill jag inte. Och jag är rädd för vad hon ska tycka om jag säger att jag vill ha P-piller. Många av mina kompisar har P-piller utan att deras föräldrar vet om det. Men jag är rädd för vad mina föräldrar ska säga om de skulle komma på mig. ...

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
13.03.2019
Hej,
Med tanke på din ålder så behöver du inte berätta för dina föräldrar eller ha deras tillåtelse till att börja med p-piller. Det är ditt eget beslut och du har rätt att fatta ett eget beslut om saken. Då det kommer till att gå till gynekolog eller inte så är det inte heller någonting som din mamma har rätt att bestämma. Men i vilket fall som helst är det ju inte ett straff att gå till gynekologen utan en läkare som är specialiserad på de frågorna, som finns till för att DU skall må bra. Gynekologer är också medvetna om att det för alla flickor finns ett första gynekologbesök, och de är försiktiga och hänsynsfulla.
Men i allmänhet besöker man inte en gynekolog första gången som man får t.ex. p-piller utskrivna, utan oftast en barnmorska eller hälsovårdare om diskuterar med en och tillsammans kommer man fram till vilken preventivmetod som skulle vara rätt. Hur snabbt det görs en inre undersökning beror lite på i vilken kommun man bor, i vissa fall görs undersökningen av barnmorskan i samband med att man får preventivmedlet, men i andra fall sker undersökningen först senare, t.ex. då man kommer för att förnya sitt recept. Förr eller senare kommer det i vilket fall som helst att bli aktuellt med en undersökning - och igen - den görs för din skull. För att kolla att allting ser ut som det ska. Inte för att gynekologen skall ha någonting att göra.
Så om du vill börja med ett preventivmedel så kontaktar du preventivrådgivningen i din hemkommun och bokar en tid. Om du vill så kan du informera din mamma om saken, men du måste inte ha hennes tillåtelse till det.
Kram
Tessi