Utebliven mens
19.10.2018
Hej.
Jag är 16 år och tar mini-piller, efter att jag började har jag fått oregelbunden mens. Nu har jag inte haft mens på cirka 4-5 veckor, bör jag vara orolig?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
25.10.2018
Hej.
Det är ganska vanligt med mini-piller att mensen blir oregelbunden, och att den ibland uteblir helt. I sig är det alltså ingenting oroväckande med det. Men jag förstår att det ändå kan kännas lite otryggt eftersom man är van vid att mensen skall dyka upp som ett "kvitto" på att man inte är gravid.
Så om du är orolig så tycker jag att du skall testa dig. Det är inte heller bra för kroppen att gå omkring med en ständigt gnagande oro. Så köp ett test från butiken/apoteket eller be din skolhälsovårdare att lägga en remiss till prov, så vet du det säkert. Efter det får du bara försöka se till att ta pillren på ungefär samma tid varje dag, och sen får du lita på att pillren sköter sitt jobb.
Kram
Tessi