Vad ska jag göra?
11.07.2019
Hej. Jag är singel och har sex ganska så ofta ändå. Oftast med samma person en period och inte så många engångsligg. Jag vill så gärna ha något annat preventivmedel än kondomer eftersom jag själv inte tycker att det inte är så nice och det blir inte lika skönt med kondom som utan. Om jag ligger med någon ny som jag inte känner använder jag förstås kondom men det blir jobbigt i längden om man ligger med någon en period.
Därför har jag och han jag ligger med just nu kört avbrutet samlag eller att vi satt på kondomen i slutet av sexet. Jag vet att det inte alls är säkert. Går bara och väntar på min mens nu... den är inte försenad än i alla fall.
Problemet är att mina föräldrar tycker att det är onödigt att jag ska gå på tex p-piller då jag inte är tillsammans med någon. Men för mig skulle det kännas så mycket skönare att inte behöva gå runt och vara orolig över att va gravid hela tiden. Och sen om man ligger med nån ny kan man alltid ha kondom bara då. Känns inte heller bra att ljuga för mamma och pappa och ta tex p-piller i smyg. Vad ska jag göra? Gumman <3

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
11.07.2019
Hej.
Och det låter bra att du förstår vikten av att använda kondom då du har sex med en ny partner. Det du skall komma ihåg ändå är att alla könssjukdomar inte ger symtom, så vill du vara säker på att inte smittas av någon könssjukdom så går du och din partner och testar er innan ni sedan har oskyddat sex med varandra. Det räcker alltså inte med att man "tror" att man är frisk eller att man inte har några symtom. Har man haft oskyddat sex med någon, om så bara en snabbis - så måste man testa sig innan man har oskyddat sex med nästa partner.
Jag tycker inte att dina föräldrar har någonting alls att göra med om du använder p-piller eller inte. Med tanke på din ålder så har du all rätt att bestämma det själv, och det är ju inte en kostnadsfråga eftersom preventivmedel är gratis för unga personer i den kommun du bor. Dina föräldrar behöver inte veta om att du besöker preventivrådgivningen, och de har inte rätt att fatta besluten i denna fråga. Avbrutet samlag är verkligen inte en preventivmetod så antingen måste ni ha kondomen på hela samlaget eller så får ni fixa med ett annat skydd. Jag förstår att kondomen kan kännas som en moodkill, men det finns ju flera andra alternativ än p-piller att välja på också om de inte känns rätt.
De saker jag alltså önskar att ni skulle göra är att ni båda går och testar er för könssjukdomar. Du kan få remisser till tester via preventivrådgivningen eller hvc. Jag vet inte var din partner bor, men ringer han till sitt hvc så kan de svara på hur han skall gå vidare. Vid preventivrådgivningen kan du även ta upp frågan om preventivmedel, och ni kan diskutera vad som skulle passa dig bäst. Sen då ni båda har fått era provsvar och du har fixat med preventionen så är det bara att köra på och njuta - men det är betydligt lättare då man slipper oroa sig över sjukdomar eller graviditet.
Kram
Tessi