Välja preventivmedel
07.03.2019
Hej,
jag vill börja använda preventivmedel, men funderar vilket jag ska välja, vilket som är bäst för mig. Jag har läst en del om kopparspiral, eftersom jag är osäker på att börja ta ett medel med hormoner. Ges kopparspiral åt förstagångs användare? Kan man använda kopparspiral trots att man inte har fött barn? Vad ska man tänka på innan man börjar använda något p-medel?
Tacksam för svar! M

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
13.03.2019
Hej.
Jag tycker att det skulle vara bäst om du kontaktade preventivrådgivningen i din hemkommun och fick tala igenom saken med en barnmorska. Det finns många olika preventivmedel att välja mellan, och vilket som passar en bäst beror t.ex. på din egen sjukdomshistoria, och hur din mens brukar vara. Om du t.ex. blöder väldigt mycket eller har kraftig mensvärk redan nu, så kan det påverka vilket preventivmedel som skulle passa dig bäst (eftersom t.ex. kopparspiral ofta gör att man blöder mer)
Det talas ganska mycket, och ofta i en ganska negativ ton om hormonella preventivmedel, men även där finns många olika att välja mellan och även dessa har positiva egenskaper (förutom prevention) som man kanske inte lika ofta hör om.
Ring till preventivrådgivningen och boka en tid, så får ni gå igenom din hälsa, och hitta ett preventivmedel som passar dig. Ingen kan tvinga dig att använda ett hormonellt preventivmedel om du inte vill det, men skaffa dig en verklig uppfattning om saken innan du fattar ditt beslut, eftersom det finns rätt mycket rykten om är överdrivna eller osanna då det gäller hormonella preventivmedel.
Kram
Tessi