Vet inte vad jag ska göra, snälla hjälp.
15.03.2019
Jag började äta p pillret midiana för ungefär 1,5 månad sedan och valde att inte ha sockerpiller på min karta. Jag skulle under en kort period ha lite mens men nu har jag haft mens i 2 veckor och mängden bara ökar för varje dag som går. Mensen blir värre och värre för varje dag som går, mer smärta och mer mängd. Jag vill verkligen inte ha mens och undrar nu, hur ska jag göra? Ska jag byta p piller? ( Gillar själva p pillret midiana överlag men vill dock inte ha mens.) Cornelia

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
18.03.2019
Hej,
Man brukar rekommendera att man fortsätter med samma piller i åtminstone tre månader eftersom de flesta biverkningarna eller problemen man stöter på är övergående och brukar ge med sig under den tiden.
Som jag förstår det så började du alltså på med dina piller och åt dem i 21 dagar, som man ska. Efter det skall man ha sju dagars paus för att släppa igenom blödningen. Jag vet att olika barnmorskor idag ger lite olika rekommendationer om detta, och att man kan äta flera kartor på raken, men speciellt i början med nya piller så är det kanske bra att ändå äta dem enligt föreskrifterna för att se hur kroppen reagerar på dem.
Jag vet ju inte hur mycket du blöder eller hur ont du har, det vet du naturligtvis endast själv. Men det är inte ovanligt att det kan uppstå oväntade blödningar under de första månaderna, och som sagt - det brukar lösa sig av sig själv med tiden. Oavsett om blödningen har upphört eller inte så skall man börja på en ny karta efter 7 dagars paus.
Visst skulle det ju vara skönt om man kunde välja bort mensen helt och hållet, men tyvärr finns det inte ännu någon sådan medicin som skulle hålla bort mensen helt för alla användare. Hur man reagerar på olika p-piller eller spiral är väldigt individuellt, vissa har väldigt lite blödningar eller inte alls- medan de för andra fortsätter som tidigare. Men du skall minnas att bara för att du blöder rikligt denna gång betyder det inte att du alltid kommer att göra det.
Jag föreslår att du fortsätter att äta dina p-piller enligt föreskrifterna. 21 dagar piller, sedan sju dagar paus. Kör med det i tre månader och om läget sedan är stabilt (d.v.s. blödningen kommer under pausen och upphör senast några dagar in på följande karta.). Om du sedan vill testa att äta flera kartor ihop så kan du göra det, men då finns alltid en risk för mellanblödningar.
Vi kan inte helt styra över vår mens, inte ens med p-piller, och det får vi kanske helt enkelt acceptera. Mensen är en viktig förutsättning för att livet på jorden skall kunna fortsätta, så försök att vara snäll med din kropp. OM din mens nu bara skulle fortsätta och öka så kan du givetvis kontakta barnmorskan som skrev ut pillren till dig och diskutera med henne.
Kram
Tessi