Vill bli gravid
01.10.2019
Hej! Jag går varje dag och tänker på hur mycket jag skulle vilja ha en bebis. Varje gång jag ser en bebis får jag en konstig längtan efter att jag måste skaffa en bebis NU! Jag orkar inte vänta... är denna känsla något som går över? Fundersam

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
02.10.2019
Hej.
Det är nog ganska naturligt att man har den känslan du beskriver. Driften att få barn kan vara stark, och tur är väl det för annars skulle man knappast skaffa barn. Intensiteten på känslan kan dock variera ganska mycket från en period till en annan, och det man kanske behöver tänka på trots att man själv känner en längtan efter barn är om tidpunkten är bra, både för barnet och en själv. Det låter säkert jättetrist - och långt ifrån alla gör det, men idag kan vi trots allt välja lite i vilket skede vi skaffar barn, så med tanke på alla praktiska detaljer så är det nog bra om man har sitt eget liv mer eller mindre i ordning innan man blir flera.
Det jag menar är alltså att ni skall tänka på t.ex. hur det står till med er utbildning, går ni ännu i skola båda två och hur länge har ni kvar i skolan? Bor ni på ett sådant sätt att en bebis skulle rymmas dit eller skulle det betyda att ni måste flytta först? Hur ser det ut med jobb för er? Har ni familj/släkt nära som kan hjälpa er då bebin kommer? Alla dessa saker är givetvis problem eller situationer som går att lösa, och det är klart att man kan få barn även om man ännu går i skolan eller bor trångt och långt ifrån släkten, men det lönar sig ändå att tänka igenom detaljerna lite på förhand, innan man försöker bli gravid.
Jag tror inte att det finns något rätt eller fel i detta som skulle passa för alla. Vissa blir jättebra föräldrar trots att de är väldigt unga, medan andra är bra föräldrar just för att de väntat lite längre och kanske hunnit leva lite mer innan de skaffar barn. Åldern i sig har alltså ingenting att göra med förmågan att bli en bra förälder. Det är nog ingen annan som kan svara på den frågan (när du skall skaffa barn) än du själv, och föräldraskapet blir precis det du gör det till. Jag tror att du kommer att bli en bra mamma oavsett i vilken ålder du skaffar barn, men vardagen kommer givetvis att se olika ut för er beroende på om ni har utbildning/jobb då ni får barn.
Att ha barn betyder att man måste vara redo att finnas till hands 24/7 under nästan lika många år som du själv är nu. Att bli förälder är absolut det bästa jag någonsin har gjort, och jag unnar alla som vill bli det att bli det, men det är inte alltid lätt, och det är betydligt lättare om man är två föräldrar som vill samma sak. Jag tror inte att du skulle "förstöra" din ungdom genom att skaffa barn tidigt, det är ju DIN ungdom och du väljer ju själv hur du vill leva den, men givetvis kommer ditt liv att se annorlunda ut med barn än för dina jämnåriga som inte har barn.
Det du alltså kan fundera över är om du/ni är redo att vara hemma med babyn istället för att gå ut varje månad. Kommer det att skapa konflikter om din pojkvän vill gå ut och du måste bli hemma eller tvärtom? Har ni några fritidsintressen som ni i så fall måste ge avkall på? Hur kommer ni att klara av det ekonomiskt om ni båda ännu går i skola? Kommer er relation att klara av att det? (Som sagt, allt detta är bara detaljer och allt går att lösa, men fundera på saken.)
Oavsett vad ni bestämmer er för så kommer det att vara rätt så länge ni båda två känner på samma sätt, och efter det får man göra det bästa av situationen, hur den än må se ut.
Kram
Tessi