Vill ha barn
13.10.2018
Jag är en ungtjej, som vill ha jätte gärna barn. Min pojkvän är äldre än mig men det är jag som vill mest få barn. Det är en problem nu, för att jag har ej blivit gravid och alltid då jag får en negativ graviditets test börjar jag gråta eller nästan, jag tänker på barn elr graviditet säkert 5-10 gånger per dag. Det hjälper dock inte att jag tar hand om mina systers barn. Då jag vill ha eget.

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
15.10.2018
Hej.
Jag tror säkert att du har tänkt igenom saken flera gånger. Men jag ber dig nu tänka på saken lite till. Som du skriver själv så är du ung. Har du en utbildning? Har du ett jobb? Klarar du av att försörja dig själv, och ett barn? Det är väldigt många praktiska detaljer som man borde tänka på innan man skaffar barn, eftersom det är ett högst permanent tillstånd. De flesta saker ordnar sig - men man måste ändå fundera på saken från alla olika perspektiv redan innan man sätter sig i den situationen.
Det är också väldigt viktigt att det är ett gemensamt beslut att skaffa barn, inte minst med tanke på din ålder. Visst finns det personer som väljer att skaffa barn ensamma, men då blir det ännu viktigare att man verkligen är medveten om vad man gör, och att man har planerat saken. Bor du ännu hemma hos dina föräldrar eller tillsammans med din pojkvän? Finns det rum för en baby i ert hem, och ännu viktigare - i ert förhållande.
Du har hur mycket tid som helst på dig ännu att bli förälder, så förhasta dig inte. Bara för att du rent fysiskt kan bli gravid betyder inte att det är det bästa alternativet för dig just nu.
Kram
Tessi