Problem med sex
26.11.2019
Hej Decibel!:) Är en 17årig tjej som har varit ihop med världens finaste kille i 2,5år. Jag älskar honom och litar på han till 110%. Vi har haft oralsex, och jag har runkat honom och han slickat mig i typ 1,5år nu, så vi är inte direkt oskulder:) Han har även penetrerat mig med dildo och jag gillar det. Nu har vi ändå ett jobbigt problem. Min pojkvän skulle vilja ha sex på riktigt, alltså penetrera mig, vi är båda oskulder på det sättet. Jag vet inte varför, men tanken känns motbjudande och jag vill inte ha hans kuk inuti mig även fast vi skulle ha kondom osv. Det känns bara äckligt på något vis och tanken på att kunna bli gravid sen känns hemsk...Jag är rädd att min pojkvän kommer tro jag inte gillar honom eller hans kuk om jag berättar detta för han :( Jag älskar när vi har sex på alla andra sätt och när han penetererar mig med dildo och när jag får suga av honom, så detta beror alltså inte på att jag inte skulle gilla sex eller att vara med honom. Det är bara det att jag inte känner nån vilja att få hans kuk i mig.Vad kan detta bero på och hur ska jag få honom att förstå att felet inte är hans eller att jag inte skulle gilla vårt sex? Carro

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
28.11.2019
Hej.
Vad glad jag blir över att ni har tagit tid på er och lärt känna varandras kroppar på andra sätt innan ni tar nästa steg. Och jag förstår att det är en lite knepig situation ni befinner er i just nu med tanke på att du inte vill att han skall penetrera dig med sin penis.
Först och främst tycker jag att du själv skall fundera över vad det beror på. Är det graviditet du bekymrar dig för? Eller finns det någon annan anledning till att det är just hans penis som du inte vill ha inuti dig? Smärta tror jag ju inte att du behöver oroa dig över med tanke på att du blivit penetrerad med en dildo och risken att det skall göra ont med en dildo trots allt är betydligt större eftersom den är hårdare och inte "ger efter" på samma sätt som en penis gör. Har du några negativa erfarenheter i bagaget som påverkar detta? Tror du att din inställning kommer att ändra med tiden eller är det någonting du har fattat ett beslut om att aldrig kommer att hända?
I grund och botten handlar det ju helt och hållet om din inställning. Om det är någonting du är beredd att jobba på så tror jag att du kommer att kunna komma över det - men det är inte heller någonting jag anser att du måste göra. Din kropp är din egen och det är bara du som kan sätta gränserna för vad du vill och inte vill göra med den. Man skall inte tvinga sig till någonting då det kommer till sex, men ibland kan man bygga upp begränsningar för sig själv som baserar sig på stress eller rädslor - och då är det bra om man försöker ta reda på vad de beror på och försöker slappna av.
Har hans penis varit i närheten av din slidöppning eller har de hittills alltid hållits på avstånd? Annars kunde kanske ett bra sätt att börja vara att ni helt enkelt låter könsdelarna ha mer närkontakt - men utan att han kommer in i dig. Använd kondom så behöver du inte ta stress över risken att bli gravid om han skulle komma nära.
Det är nog viktigt att ni talar om saken, och att det görs på ett lugnt sätt så att han inte upplever att han blir avvisad. Om det handlar om att du helt enkelt inte är redo för det ännu så skall du säga det. På basen av det du skriver så har ni ju ett varierande sexliv redan nu så det behöver inte vara ett problem. Du skriver att du tycker om då han penetrerar dig med en dildo, och jag tror sist och slutligen inte att skillnaden skulle vara så stor - på sin höjd är det skönare om det var hans penis eftersom ni då skulle känna det båda två istället för en åt gången.
Det råd jag har att ge är egentligen bara att det lönar sig att slappna av och vara ärlig mot sig själv och varandra. Att tvinga sig själv eller den andra till någonting brukar sällan vara lyckat. Vad det innebär att du inte vill ha hans penis i dig just nu vet du bäst själv - kanske det kommer att ändra - eller också gör det inte det - men bäst skulle det vara om ni kunde tala om saken så att ni förhoppningsvis båda skulle förstå vad det är du är rädd för eller tveksam till - och att det inte handlar om att det är fel på honom eller ert sexliv.
Skriv gärna in på nytt om det är någonting du funderar över.
Kram
Tessi