relation
26.06.2021
Hej, jag och min pojkvän har varit tillsammans i snart 2 år och han börjar bli mer kall mot mig för varje dag som går känns det
När jag vill ses orkar han inte eller så vill han spela och kommer alltid på någon annan ursäkt som tex att han ska göra något med familjen eller vara på jobbet längre men varje gång så blir det inte så. Han åker också ut med sina vänner och aldrig säger till mig längre som han alltid har gjort förr.
När vi väl är med varandra som är typ 1 hång i veckan nuförtiden då han inte orkar ses längre så är han bara på telefonen och vill som itt alls prata med mig eller något.
Jag mår jättedåligt av det här och jag har försökt att prata med han om det flera gånger men han verkar inte alls brydd i de och ser i get problem. Då jag inte är med han är jag nästan alltid själv om jag inte är med familjen då jag inte har några vänner längre. Blir så himla jobbigt att se han ha de kul med sina vänner och jag bara är själv hela tiden. Vad ska jag göra för att det ska blir bättre?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
05.07.2021
Hej,
Det låter tungt. Och jag tror att många kan känna igen sig i det du beskriver. Det är tungt att märka att man är i en relation som inte känns bra, och där det känns som att man själv är den enda som försöker.
Jag vet att du önskar att allting skulle bli som det var förr, men i mina öron låter det som att du behöver satsa på dig själv. Det verkar som att din pojkvän har blivit allt mer passiv. Det är svårt för mig att veta om det beror på att han är ointresserad eller bara för att han tar dig för given. Men oavsett vilken som är orsaken så mår du dåligt av att ha det som ni har det just nu. Du har gjort helt rätt som har försökt tala med honom om saken - men det finns inte mycket mer du kan göra om han inte vill lösa det eller medge att det finns ett problem.
Du skriver att du inte längre har några vänner. Så jag tycker att du för din egen skull borde sätta mer energi på att skapa nya vänskapsrelationer eller bygga upp dina gamla - istället för att spendera all din tid med att vänta på honom. Om det skulle vara så att han plötsligt inser att han har behandlat dig fel och vill jobba på er relation så är det bra - då kan ni ta det vidare därifrån. Men så som det är just nu - att det är bara du som försöker - så fungerar inte. DU kan inte ensam "rädda" er relation eftersom det inte är du som är problemet.
Försök ta upp kontakten med dina vänner. Om de är riktiga vänner så skulle de vara glada över att höra från dig. Det är ganska vanligt att man glider ifrån sina vänner i den ålder där du är nu, speciellt då man spenderar mer tid med pojkvännen än med sina kompisar men man behöver båda delarna i sitt liv. Jag vet att det känns som ett obehagligt steg att själv ta upp det till diskussion om man skall fortsätta vara tillsammans eller inte - men du kan inte fortsätta som det är just nu. Du förtjänar att må bra och vara med en person som värdesätter dig. Försök få honom att tala och fråga honom rakt ut om han vill att ni fortsätter. Risken finns att han svarar att han tycker att ni borde göra slut - men jag tror att det ändå är bättre att veta om det i så fall än att konstant gå omkring och vara rädd?
Snälla ta hand om dig och värdesätt dig själv.
Kram,
Tessi