Saknar mitt ex
22.07.2020
Hej! Det är såhär att jag har varit tillsammans med en kille i 8 månader. Och vi älskar varandra vi har både bråkat och gjort slut så många gånger och blivit tillsammans igen. Oftast har vårat bråk handlat om att man har gjort något fel som inte är okej i vårt förhållande eller väckt misstankar och det har oftas varit jag. Vårt förhållande har alltid varit dåligt och nere pågrund av mig för att jag inte mår bra och då min kille inte heller har mått bra. Mycket har hänt men nu sist gjorde han slut med att skriva till mig att jag skulle sluta skriva till han från ingenstans. Jag blev arg och ville veta anledningen men han sa inte tills jag fick kämpa ut det från han. Och han sa att han inte litar på mig längre och mår inte bra och att han inte heller ser någon framtid med mig. Sedan efter han han stalkat mig på instagram varje dag och försökt skriva med mig när det gäller viktiga saker. Nu har det gått två dagar och han har inte skrivit. Jag vet att han gjorde slut men vill inte heller ge han för många chanser. Men allt känns så fel och det känns som att vi är menade för varandra och jag saknar han så mycket. Jag har inte heller viljat skriva först för det alltid har varit jag. Så jag undrar hur jag kan få han att ångra sig eller få hans uppmärksamhet Anonym

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
22.07.2020
Hej,
Förhållanden är inte alltid så lätta. Du skriver dels att ni bråkat mycket och gjort slut flera gånger, du skriver också att ert förhållande alltid varit dåligt och jag får en känsla av att ni kanske vill - men att ni inte litar på varandra.
Kanske är det så att ni helt enkelt behöver en paus helt och hållet från varandra för att ta reda på vad ni egentligen känner? Om han har bett dig att sluta skriva till honom så tycker jag att du skall respektera det. Du skriver att du saknar honom - men jag tror att ni behöver lite lugn och ro från all dramatik. Det finns förstås flera sorters förhållanden och man värdesätter olika saker, men ett förhållande skall ju inte handla enbart om att man bråkar och har konflikter, i de fallen tror jag inte att det nödvändigtvis är personen man tycker om utan att man kan vara lite beroende av dramatiken i förhållandet. I bästa fall har man ju ett förhållande med en person som får en att må bra - och som kan ta fram de bästa egenskaperna i en.
Kanske du kan försöka ta paus helt och hållet från all dramatik i ett par veckor och inte höra av dig till honom. Försök ta reda på vad DU vill ha ur ett förhållande. Om det är meningen att ni två skall vara tillsammans så kommer det att bli så ändå, men då borde ni kanske försöka börja från noll och skapa ett nytt sätt att få relationen att fungera istället för att falla tillbaka i ert gamla sätt.
Man kan egentligen inte påverka hur en annan människa känner speciellt mycket - lika lite eller mycket som man kan välja hur man själv känner. Det man däremot KAN påverka är vad man gör åt saken. Ni är antagligen inte helt färdiga med varandra ännu, men ge varandra lite utrymme att känna efter så tror jag att ert förhållande kommer att fungera bättre om ni blir tillsammans igen.
Kram
Tessi