SEX
11.11.2019
Hej! Jag har fatta tycke för att en pojke som är 3 år äldre än mig och jag tror han tycker om mig, men jag är kåt i han och skulle gärna vilja ha sex med han men jag tycker att jag själv är för ung för det men hur ska jag motstå?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
14.11.2019
Hej.
Jag tycker att det verkar som ett moget beslut av dig själv att känna efter, och inse att du kanske ännu borde vänta lite till. Saken är ju den att sex är bättre och roligare om man är "redo" för det, så alla inblandade vinner på att du väntar tills du känner att tiden är rätt. När man är redo för sex varierar givetvis från person till person, men i Finland har vi en skyddsålder på sex som är 16 år, och det är just för att skydda unga personer från att göra någonting som inte är riktigt bra för dem. Det betyder ju inte att du aldrig kommer att ha sex, utan bara att du skall respektera dig själv och inte låta dig pressas till någonting.
Om killen faktiskt tycker om dig så kommer han att förstå att ni får ta det långsamt, och då kommer han att vilja vänta tills du är redo för att sexet skall vara bra även för dig. Sex kräver alltid att båda vill - annars är det inte sex utan någonting helt annat.
Det finns många saker ni kan göra medan ni väntar på att ha sex "på riktigt". Kramas, kyssas, hångla, lära känna varandras kroppar och hur den andra tycker om att bli smekt. Det är alltså inte alls så bråttom att bli av med oskulden eftersom det bara är fantasin som sätter gränser för vad ni kan hitta på medan ni väntar.
Ta det långsamt och känn efter. Lita på din magkänsla. Sen då det är läge för sex så kommer du nog att känna det i din kropp.
Kram
Tessi