Akut p piller
01.02.2019
Hej! Jag och min kille hade avbrutet samlag. Tog akut p piller 36 tim efter. Började dagen efter akut piller med p piller. Har inte fått min mens på socker piller dag 3. Kan jag vara gravid? 19nea97

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
05.02.2019
Hej,
Det är nästan omöjligt för mig att svara på huruvida du är gravid eller inte, eftersom jag inte vet i vilket skede av din menscykel du hade oskyddat sex. Akut p-piller fungerar endast om man tar dem innan ägglossningen eftersom deras funktion baserar sig på att de förhindrar eller flyttar på ägglossningen.
Med andra ord finns det alltså en risk att du kan vara gravid och att det är därför din mens inte har kommit. MEN akut p-piller innehåller en förhållandevis stor dos hormoner så det är inte ovanligt att de ställer till det lite med mensen och att den därför inte dyker upp då den "borde" göra det.  Jag tycker att du skall testa dig för att vara säker på att du inte är gravid (vilket man alltid bör göra då man har tagit akut p-piller).
Din mens kan med andra ord vara sen för att du har tagit ett akut p-piller, och för att din kropp är ovan vid dina nya p-piller, men man kan inte heller utesluta graviditet eftersom oskyddat sex alltid innebär en risk. Så testa dig för att vara säker.
Kram
Tessi