Ålder
23.04.2019
Se ifall en 14 åring har sex med en 18 åring och nån anmäler han så vad för straff får han då å måste ha hjälp snabbt för det handlar om en kompis Närpesboe

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
24.04.2019
Hej.
En person som är 14 år är som du vet inte ännu sexuellt myndig, så om hen har sex med en person över 18 så gör den personen sig skyldig till ett brott. En myndig person bär alltid ansvaret, och sex mellan en person som är 14 och en som är 18 är alltid olagligt, även om båda skulle "vara med på det". Därmed inte sagt att det alltid skulle leda till några rättsliga följder. Antagligen skulle det leda till en utredning om någon anmälde det, sannolikt förhör med de inblandade och med den minderåriga personens vårdnadshavare, och på basen av denna utredning skulle det sedan fattas beslut om saken går vidare.
Men dessa fall behandlas alltid individuellt, eftersom det spelar stor roll t.ex. hur mognadsnivån är hos de båda parterna och vilken typ av förhållande de har.
Om det är så att du är orolig över din vän så skall du göra någonting åt saken. Du kan då kontakta polisen, eller socialen på din hemort - så tar de saken vidare.
Kram
Tessi