Är jag gravid ?
21.04.2019
Jag och min pojkvän har haft sex och kondomen har fastnade i mig , han kom i kondomen men när han drog ut så följde inte kondomen med , jag fick dra ut kondomen men kan jag vara gravid nu ? För jag tänker om lite sperma trillade ut från kondomen när jag drog ut den ?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
23.04.2019
Hej.
Visst finns det en risk att lite sperma rann ur kondomen då den lossnade från honom och satt kvar inuti dig. Det är svårt att säga exakt hur stor den risken är, men eftersom vi vet att bara en droppe sädesvätska kan innehålla miljoner spermier så kan man inte helt bortse från risken.
Men sen finns det ju många andra faktorer också att ta i beaktande, t.ex. när du senast har haft mens, hur regelbunden din mens är o.s.v. Eftersom jag inte vet när ni hade sex, eller när din senaste mens var/när du kan tänkas ha ägglossning så vet jag inte om det hjälper att ta akut p-piller mera i detta skede. (Om det är över 3 dygn sedan ni hade sex, eller om det börjar närma sig  din mens så kan inte pillren påverka saken mer.) Då gäller det helt enkelt bara att vänta och försöka hålla sig lugn.
Kom ihåg tills nästa gång att alltid hålla om penisroten/kondomen efter att killen har fått utlösning och han drar sig ur dig, just för att inte kondomen skall bli kvar inuti.
Försök att inte stressa över detta, jag vet att det är lättare sagt än gjort, men just nu kan ni inte göra någonting annat än vänta, och om du oroar dig mycket så kan din mens bli sen p.g.a. det. OM din mens skulle bli sen så är det bara att testa dig för graviditet, men om mensen kommer så får ni bara leva vidare och tänka att ni är en erfarenhet rikare.
Kram
Tessi