Barnlöshet
28.01.2019
Jag och min partner försöker få barn, vi har redan försökt i över 1 år. Utan resultat. Jag har problem med illaluktande flytningar och har haft det LÄNGE. Speciellt efter mens och sex. Har fått av gynekolog recept mot bakteriell vagninos, dock har lukten kommit tibaks efter avslutad behandling. Fortsatt med lactal balans (vagitorer som ska vara förebyggande mot baketiell vaginos) men det står att man ska undvika det om man försöker bli gravid eftersom det sänker ph - värdet. Vad ska jag göra? Vill ju bli av med lukten...
Jag har tagit test mot klamydia och gnorre som var negativt, svamptest som var negativt och även en bakterieodling som visade bra! Har varit på ultraljud också och det var bra samt blodproven. Men trots det fortsätter mina illaluktande flytningar och ingen graviditet blir till. Är fundersam om jag ex behöver en antibiotika kur mot BV eller ska jag fortsätta
Med förebyggande vagitorer eller vad bör göras? Misstänker att sperimierna inte klarar sig i min miljö där nere....

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
04.02.2019
Hej.
Slidans bakteriekultur är ungefär den farligaste man kan föreställa sig för spermier i största allmänhet därför att den är sur och spermans pH-värde är basiskt. Det är sannolikt också orsaken till att ditt pH-värde rubbas då ni har sex.
Jag tycker att det bästa skulle vara om du vände dig till en gynekolog som på allvar fick ta ställning till problemet. Om ni redan har försökt bli gravida i mer än ett år kan ni i vilket fall som helst ta kontakt med familjeplaneringen för att påbörja utredningarna. Man kollar då upp din ägglossning med hjälp av blodprov, och din kille får lämna ett spermaprov.
Infektioner i slidan kan vara krångliga att få bukt med, speciellt om de har pågått länge, och därför tycker jag att det skulle vara bra om du fick hjälp med saken. Så finns det förstås de basic sakerna du kan göra själv, att tvätta dig med bara vatten, inte använda underkläder av syntetmaterial, inte använda strings, inte ta bort allt könshår och vara utan trosor så mycket du kan.
Jag vet att det lätt känns hopplöst då man försöker bli med barn och det inte lyckas, men väldigt många får hjälp och det behöver inte vara något stort "fel". Så ge inte upp.
Kram
Tessi