Bli gravid efter p-ring avslut
23.07.2019
Hej! Jag och min sambo vill bli gravida. Och om ni undrar (för väldigt många tycks göra det) Ja, vi vill båda bli gravida. Ja, vi har båda utbildning, två utbildningar var t.o.m. Ja, vi har båda jobb. Ja, vi tar tänkt igenom det. Ja, vi vet att vi är ganska unga. blablabla! Alla hälsovårdare, alla preventivrådgivare, alla lärare i hälsokunskap o.s.v. har alltid predikat hur lätt det är att bli gravid, "använd kondom, var noga med att ta p-piller varje dag" o.s.v.
Nu när vi inte använder prev.medel och faktiskt skulle vilja bli gravida så händer inget. Jag tog ut p-ringen för 6 månader sen och jag är fortfarande inte gravid. Vi räknar dagar när jag borde ha ägglossning och knullar som bara den, även då jag inte borde ha ägglossning. Mensen kommer lite då den tycker (har alltid haft oregelbunden mens då jag inte använt prev.medel). Hur länge kan det ta innan vi blir gravida? Vad mer kan vi göra än att knulla vid ägglossning, äta bra, motionera och allt såndär annat perus??? Ägglossningstesten visar lite olika.
Malin W N

Barnmorska och sexualrådgivare Malin svarar
29.07.2019
Hej!
Vad roligt att ni bestämt er för att bli fler!
När man har en väldigt oregelbunden mens kan det vara svårt att pricka in ägglossningen. Ägglossningstest kan därför vara till hjälp i dessa fall. Ägglossningen sker ungefär 12-16 dagar innan nästa mens, beroende på hur lång menscykeln man har, men om mensen kommer väldigt oregelbundet är det svårt att pricka in ägglossningen exakt. När ett ägg har lämnat äggstocken, behöver det bli befruktat inom ungefär 1 dygn, sen är det för sent. Spermierna kan leva upp till 5 dygn, och vänta på ägget i äggledaren.
Jag anser att ni gör allt man kan tänkas göra. Jag vill önska er varmt lycka till!
Om ni anser att ni behöver hjälp och ni försökt få till en befruktning i ungefär ett år och ingenting händer, kan ni ta kontakt med gynekologisk mottagning eller infertilitetsklinik. Där kan man få göra utredning samt få behandling och hjälp vid behov.
Kram!
Malin Wiik-Norrman