Blir inte tänd av min kille
04.10.2018
Hej,
Jag har haft ett problem ganska länge nu, ca. 4 månader redan. Jag har varit tillsammans med min pojkvän i 3,5 år, och vi har det allmänt bra. Jag älskar honom väldigt mycket och jag tror han gör det nästan mer än jag.
Problemet är, att han inte har fått mig att komma på 3-4 månader, och jag vet inte vad problemet är. Ibland känner jag mig inte ett dugg kåt då vi ska ha sex. Vårt sex har också blivit lite enformigt, och det hjälper inte mycket fast vi försöker olika saker.
Jag vill ju såklart känna mig kåt på min pojkvän, för i längden blir det inte bra för någon av oss om jag inte är ett dugg kåt på honom ibland.
Jag tycker att han är jättefin och snygg, men jag blir bara inte jätte upphetsad då vi ska ligga...
Vad ska jag göra?? A

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
09.10.2018
Hej.
För det första så skall jag konstatera att du är långt ifrån ensam om att känns om du gör. Många tjejer i din ålder upplever att de tappar sin sexuella lust, och det känns både skrämmande och oroväckande - vilket ofta leder till stress - och att de då tappar lusten ännu mer.
Med tanke på din ålder så har ni varit tillsammans väldigt länge. Det är vanligt att man inte går omkring och känner sig vrålkåt på sin partner då man har varit tillsammans länge. Det är helt normalt, och det betyder inte att förhållandet är dömt att misslyckas, men det kräver kanske att du funderar igenom saker och ting.
Du skriver att ni älskar varandra, vilket jag tror att ni gör. Förhållanden bygger på väldigt mycket annat än sex, och sex kan ha olika stor betydelse i ett och samma förhållande under olika perioder. Det är möjligt att du i största allmänhet inte känner dig lika sexuell just nu - att det inte har någonting alls med din kille att göra, och det behöver du inte heller vara rädd för. Hur sexuellt driven man är varierar. Ibland vill man mer och ibland mindre. Det finns inget "rätt" eller "fel" i det, utan det handlar mest om vad man själv känner sig bekväm med. Om det känns "helt okej" att du inte är lika tänd nu så då är det det. Då skall du inte överanalysera saken. MEN om det däremot känns fel, om du vet att det är någonting som inte stämmer så måste du kanske våga ställa dig själv frågan om det är sex i största allmänhet eller sex med honom som inte känns så lockande?
Det är kanske aldrig speciellt kul att märka att man tröttnat lite på att ligga med sin partner, eller att man inte får ut så mycket av det. Det kan ändra med tiden, ibland är det en tillfällig svacka - och ibland är det inte det. Vill du vara tillsamman med honom? Ni älskar varandra, men föreställ dig en situation där du skulle ha möjligheten att ligga med någon annan (utan att det skulle ha några negativa konsekvenser) skulle du då göra det?
Fantiserar du om sex? Fantiserar du om sex med någon annan än din pojkvän? Sexuella fantasier är en bra sak, de ger mycket energi och de kan hjälpa till att hitta tillbaka till den sexuella lusten. Du behöver inte berätta för någon om dina fantasier, och du behöver inte ha dåligt samvete över fantasier som handlar om nån annan än din pojkvän. Bara för att man fantiserar om en sak betyder inte nödvändigtvis att man vill att det skall hända i verkligheten. Det kan vara vacker och tillfredsställande bara som en fantasi. Men det du kan göra är isåfall att fundera över vad det är i fantasin som känns tilltalande? Finns det någonting ni kan göra tillsammans med din pojkvän?
Det är en fördel om man kan ha en ganska öppen kommunikation då det gäller sex. Det är bra om man kan berätta vad man vill ha och vad man tycker om. Vet han om hur du känner det? d.v.s. vet han om att du just nu inte är så intresserad? Vet han om att du inte har kommit tillsammans med honom på 3-4 månader? Även om problemet i första hand påverkar dig, så angår det er båda. Sex med en partner kräver nog lite engagemang från bådas sida för att det skall vara bra. Är det alltså någonting som han har slutat göra eller gör annorlunda nu än tidigare med tanke på att du inte kommer? Det lättaste sättet att få det man vill ha i sängen är helt enkelt att berätta det, eller be om det. Skicka ett meddelande eller berätta för honom att "jag tycker om då du..." - varpå du skriver någonting han gör som du tycker om. Antagligen kommer han att eftersträva att göra just det.
Som du märker så har jag en hel del frågor, och det är bara du själv som kan ge svar på dessa. Det går att hitta tillbaka till varandra och bli sexuellt intresserad av sin partner på nytt, om det är det man vill. Men jag tror att man också måste vågar ställa sig själv frågan om man är tillsammans för att man verkligen vill vara det, eller mer för att det är bekvämt eller att man är van vid att ha det så. (det behöver inte vara "fel" det heller, men det är ganska självklart att ett förhållande som varat länge inte mer är lika "spännande" som det var i början).
Om du vill fortsätta vara tillsammans med honom, och vill försöka hitta tillbaka så tycker jag att du skall satsa på att fantisera mycket, och berätta för honom hur du vill ha det. Be honom berätta vad han vill göra (och nöj dig inte med svaret "det är väl bra som det är"). Jag tror på att man skall vara specifik. Det sparar tid och energi.
Slutligen. Du är ung. Du har hela livet på dig att ha bra sex. Läget är inte hopplöst bara för att det just nu inte känns lika aktuellt. Det kommer att lösa sig.
Kram
Tessi