Blödning efter samlag
05.05.2019
Hej! Hade sex för första gången igår (lördag) och jag började blöda. Sedan några timmar senare hade vi det igen och då blödde jag ännu mer. Men blöder fortfarande, inte mycket men ändå så att jag märker av det. Tyckte det gjorde ont och var rätt torr och inte alls upphetsad! Är livrädd att detta är något farligt eftersom jag blöder idag också! Bör jag oroa mig? Anonym

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
06.05.2019
Hej,
Du behöver nog inte oroa dig. Slemhinnorna i underlivet är ganska sköra, och med tanke på att det var din första gång så kan din slidkrans ha spruckit lite. Då man har sex första gången är det vanligt att man spänner sig - och det är bara delvis viljestyrt. Om du dessutom vet om att du inte var speciellt upphetsad - och att det gjorde ont, så har du antagligen spänt dig också p.g.a. det.
Blödningen kommer nog att avta snart. Små sår i slidan läker snabbt. Så ingen fara med det.
Men nu tycker jag inte att du skall ha sex på nytt innan du verkligen VILL det och känner att du är tillräckligt upphetsad. Det är helt enkelt ingen vits att ha sex bara för att göra det. Vänta istället tills du känner att det är välkommet, då kommer du att slappna av mer och det kommer att göra mindre ont. Vid behov kan man också använda glidmedel, vilket minskar friktionen mot slemhinnorna så att de inte spricker lika lätt. Jag hoppas att du har en partner som är hänsynsfull och som vill göra sexet skönt också för dig, och inte bara tänker på sig själv och sin egen njutning.
Kram
Tessi