Blödning mitt i p-piller karta
20.10.2021
Hej,
Jag har tagit kombinerade p-piller i ca 3 år nu och har ibland ätit ihop 2 kartor och allt har fumgerat bra. Denna gång har jag ätit ihop 3-4 kartor vilket jag inte gjort förut och har nu fått en mellanblödning. Vad ska jag göra och är det normalt? Jag har läst att jag ska ta ett uppehåll på 4 dagar och sedan börja ta en ny karta igen, även om mensen inte blödit klart, stämmer det? Är jag skyddad även efter dessa 4 dagar?
Tacksam för svar! Jasmine

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
25.10.2021
Hej,
Du skriver inte vilket märkes piller du äter, och ibland finns det små skillnader i anvisningarna men du kan för säkerhets skull kolla i bipacksedeln vad som gäller för just dina piller.
Det är ganska vanligt att man får någon typ av mellanblödning om man äter flera kartor på raken, så det är inte ett tecken på att någonting är "fel" eller att pillren inte skulle fungera, utan helt enkelt ett tecken på att din kropp är levande och har en egen vilja också. Så mellanblödningen är ingenting du behöver oroa dig över.
Med de allra flesta piller fungerar det precis som du skriver, att du nu tar din paus och sedan fortsätter på en ny karta. Du kommer då att vara skyddad under pausen precis som vanligt. I många fall hinner man blöda färdigt under den pausen  men även om blödningen skulle fortsätta så skall du inte hålla en längre paus än fyra dagar eftersom skyddet då påverkas.
Kram,
Tessi