Erektila problem
03.12.2018
Hej, jag är 15 år nu, kom in i puberteten vid ungefär 11. Jag får fortfarande oönskade erektioner konstant, varje gång något som är på något sätt relaterat till sexuella handlingar händer får jag stånd. Det är jättejobbigt och jag känner mig obekväm då jag har tappat mycket intresse för sex. Slim Shady wannabe

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
07.12.2018
Hej,
Jag förstår att det kan kännas obekvämt att få stånd vid olämpliga tillfällen, men det är trots allt ett tecken på att din kropp fungerar som den ska och att allting fungerar. Det bästa du kan göra är att hitta ett knep, t.ex. lämpliga kläder, som gör att erektionen inte är lika synlig. Problemet kommer att minska med tiden, men ännu i detta skede då dina hormoner är så pigga så är det inte så mycket mer du kan göra åt saken.
Jag är inte säker på hur du menar med att du har tappat mycket intresse för sex, om du menar att du tänker på sex mindre nu än för t.ex. ett år sedan, eller om du tänker på sex mindre än människor i allmänhet. Ståndet är inte alltid viljestyrt som du vet, så du kan inte med tankens kraft helt påverka saken.
Försök att ta det lugnt och ha överseende med din kropp. Den gör sitt bästa och den fungerar helt normalt.
Kram
Tessi