facebook live
08.08.2017
hej! jag hittade nåt jobbigt ikväll... en av mina facebookvänner har en hemlig grupp där hen lägger upp sexvideon. personen är nog myndig men jag vet att hen inte alls mår bra psykiskt och dethär är ju jätte självdestruktivt. gruppen är väldigt stor också. dethär är väl inte lagligt? finns det något alls man kan göra som utomstående? vill inte att personen ska råka illa ut men risken är ju jättestor för det... snälla hjälp orolig

Ungdomsinformatören Liselott svarar
Poliskonstapeln Johanna svarar
14.08.2017
Hej orolig!
Det här låter inte alls bra! Jag har genast skickat din fråga till vår expert poliskonstapel Johanna för att se vad hon har för råd, så vi väntar lite på hennes svar. Men en sak du kan göra är i alla fall att meddela Facebook om det som förssiggår. Klassar de det som missbruk av webbplatsen och brott mot deras riktlinjer (vilket de troligen gör) så tar de tag i saken. Det står på deras info om anmälningar att den som anmäler hålls anonym. Infon och anmälningsmöjligheterna hittar du under Hjälp (Hjälpcenter) -> Riktlinjer och anmälan.
Vi återkommer såfort vi har mera svar!
Hälsar Liselott
Hej!
Det är ju tragiskt att någon som inte mår bra och troligen därför inte förstår sitt bästa laddar upp opassligt material på nätet. Så länge videorna endast innehåller material på hen själv och inte sådant hen filmat andra olovligen, inte några barn och inget annat olagligt i sexuell väg, så är det väl egentligen upp till varje myndig person vad man delar med sig.
Man skall dock inte hålla det så troligt att material man delar på nätet i tron att det är i en hemlig grupp för bara utvalda medlemmar, lämnar i gruppen. Det sprids och det blir konsekvenser och då har man nog ingen annan att skylla på än sig själv om man varit frikostig med att dela med sig av sina nakna sidor.
Jag har lite svårt att tro dock att materialet i hens hemliga Facebookgrupp kan vara så allvarligt. Tror nog att upprätthållaren av Facebook skulle ha ingripit och tagit bort gruppen om det blivit för grovt innehåll. För säkerhets skull kan det vara bra att någon som känner till gruppen och under vilket namn den hittas, skulle anmäla innehållet som opassligt till Facebook. Som nätpolis på sociala medier har jag tyvärr inga andra befogenheter på t.ex. Facebook än vad en vanlig människa har, så enda rådet jag kan ge är att någon anmäler gruppen för granskning.
Borde du kanske försöka prata med hen? Få henne att förstå allvaret med att ladda opp privat material på nätet och vad det kan ställa till med för framtiden.
konstapel Johanna Westerlund