first time sex
27.11.2019
Okej fösta gången jag skall haa sex,behöver man raka underlivet?måste man göra nåt åt killen?för jag vet att den dagen kommer komma snart att jag inte är oskuld öööö

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
29.11.2019
Hej.
Du avgör helt själv om du vill raka ditt underliv eller inte. Det finns ingen annan människa som har rätt att besluta det. Det måste ju inte heller vara antingen - eller, utan du kan välja att klippa könshåret kortare eller bara raka bort en del av det.
Du frågar om du "måste göra nåt åt killen". Jag föreslår att du väntar med sex tills du hittar en person som du faktiskt är intresserad av, så att ni båda två vill göra ert bästa för att upplevelsen skall bli fin för båda. Om du planerar att bara ligga med första bästa och sedan bara ligga still och låta honom göra jobbet så tror jag inte att upplevelsen blir speciellt lyckad för någon av er.
Att ha sex borde ske mellan personer som bryr sig om varandra och har ett intresse att göra det skönt för den andra. Då är det också bra om man inte börjar direkt med penetration utan kanske börjar med att bara hångla eller smeka varandra utanpå och innanför kläderna. För att göra en riktigt dum liknelse - men jämför det med att cykla. Om du aldrig har cyklat i hela ditt liv så börjar du ju inte med att delta i en cykelutfärd på 50km, utan du börjar med att ta reda på HUR man cyklar och hur det känns att sitta på cykeln, och att åka runt på gården eller i hembyn ett tag innan du ger dig ut på större vägar.
Börja därför med att lära känna personen och först sedan har ni sex. Det betyder inte att du "måste" ge oralsex eller ställa upp på någonting du inte vill, men om det känns rent obehagligt att "göra någonting" för honom så tycker jag att du skall vänta med sex ett tag till, tills du är redo.
Kram
Tessi