Första gången med sex
01.04.2019
Jag har ingen pojkvän men är ändå nervös över detta med oskulden...jag vill som tappa den för jag vill prova på och få bekräftelse att jag duger...det låter som säkert konstigt men hur gör man? Med allt!?!? Hur ska man betee sig och hur ska man våga( osäker på min kropp) men ändå på g.. Hjälp!

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
08.04.2019
Hej,
Jag förstår vad du menar - även om jag tycker att det är synd att du tänker på oskulden som någonting du vill "tappa". Att ha sex är inte ett självändamål. Om man har sex bara för att ha sex så kan det vara dåligt - helt okej eller jättebra - men det säger ändå ingenting om huruvida du duger eller inte. Att ha sex bara för att ha sex är helt enkelt inte meningsfullt. Det är som att plocka ut allt du har i kylskåpet och sedan plocka in det igen. Visst - det kan ge dig en uppfattning om vad som finns där men det är ganska meningslöst och berättar ingenting om huruvida du "duger" eller inte.
Då du har sex med en annan person handlar det jättemycket om personkemi. Visst - det är fysiskt möjligt att ha sex med nästan vem som helst, men om man inte har ett intresse för den personen romantiskt eller sexuellt så är det ganska meningslöst. Då blir det mera som en prestation eller en uppgift man skall lösa. Om du däremot har sex med någon som du är romantiskt eller sexuellt intresserad av så känns själva beröringen meningsfull. Du VILL röra vid den personen, och du VILL att den personen rör vid dig.
Jag tycker därför inte att du skall slösa energi på att ha sex med någon bara för sakens skull. Det gör inte att du lär dig någonting värdefullt som du inte lika gärna skulle kunna vänta på. Sen då du träffar någon som du känner att du VILL röra vid, och vars beröring du längtar efter - då kan det vara värt det att ta det längre än så. Och med rätt partner kommer det att kännas meningsfullt att ta reda på vad ni vill göra och vad ni tycker om. Sex handlar både om att ge och att ta emot - och inte heller det är meningsfullt om det sker med en person vars beröring man egentligen inte vill ha.
Så mitt råd är att släppa stressen helt enkelt. Alla människor KAN ha sex, men det är ingen poäng i det om det görs bara för att göra det. Då kan du lika gärna göra det ensam - för då kan du faktiskt få ut någonting av träningen. Och jag kan berätta för dig redan nu att du duger. Det är inte förknippat med sex. Jag vet vad du menar med det, typ "är jag bra på det" eller "kan jag göra det skönt för min partner", men det kommer du att få reda på först då du ligger med någon som du har kemi med.
Så ta det helt lugnt. Du hinner ha sex. Men poängen är att ha BRA sex, inte att bara ha det.
Många kramar
Tessi