Fråga
03.10.2019
Hej, ja e en tjej på 15 år och har aldrig ”kommit” under samlag. Jag har aldrig heller kommit då jag onanerat själv heller. Har ni några tips på vad ja skulle kunna göra? Leena

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
07.10.2019
Hej.
Det du beskriver är nog inte alls ovanligt. Det är betydligt svårare för tjejer att komma under samlag än för killar, och kanske i all synnerhet om du heller inte har kommit under onani eftersom det då kan vara svårt att veta exakt hur det ens skall gå till. Mitt förslag är att du tar dig till Citymarket och köpen en vibrator som du experimenterar med på egen hand. På Citymarket säljer de en serie sexleksaker som heter "Smile makers", du hittar dem där de säljer kondomer och glidmedel. Jag tror att de kostar strax under 30 euro.
Fom tjej kan det vara svårt att veta riktigt hur man skall börja, eftersom inte alla tjejer onanerar på samma sätt. Vissa onanerar genom att sticka in fingrarna (eller något föremål) i slidan, medan andra smeker sig själva utanpå blygdläpparna och klitoris. Det finns inget rätt eller fel sätt så länge man själv upplever att det är skönt. Men eftersom porrfilmer ofta får det att framstå som att tjejer får orgasm så fort de penisen förs in i dem så leder det till en onödig stress för många tjejer som inte alls kommer genom samlag - om de inte samtidigt smeker sig utanpå.
Börja med att försöka att helt släppa stressen på att komma, och ta helt enkelt reda på hur du vill bli smekt. Köp en vibrator och testa med den. Sen då du lyckas på egen hand så är det lättare att visa någon annan hur de skall göra.
Kram
Tessi