Fråga om kåthet
03.12.2015
Hejsan. Jag är en kille på 18 år och undrar hur jag skall bli mer kåt igen. Förr var ja mycket kåtare och undrar varför jag är det så sällan nu. Har dock lidit av depression och lite annat, så det kan ha påverkat. Tacksam för tips på hur jag ska bli tänd igen!! Gossen

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
08.12.2015
Hej.
Jag tror precis som du, att depressionen antagligen har påverkat hur du mår och gör att du just nu inte blir kåt på samma sätt som tidigare. Det viktiga just nu är ju därför att du blir frisk från depressionen. Man kan se det som kroppens sätt att försöka sätta saker i viktighetsordning, och om man själv mår väldigt dåligt, t.ex. lider av depression eller någon annan sjukdom, så kan kroppen tillfälligt välja bort saker som inte just då är viktiga.
Det är ju hjärnan som styr hela sexualdriften, både direkt (genom våra fantasier) och indirekt (hormoner). Så även andra sjukdomstillstånd eller "problem" kan resultera i minskad sexualdrift om inte hormonproduktionen fungerar som den skall.
Jag tycker alltså att du nu i första hand skall behandla din depression, om du inte redan gör det. Tala med någon, t.ex. en psykolog, samtalsterapeut eller psykiatrisk sjukskötare. Via hvc kan du få kontakt med dessa. Beroende på hur du annars mår så skulle det kanske vara bra om du blev undersökt av en läkare som fick lägga remisser till olika blodprov och kontrollera att allting är som det skall t.ex. med sköldkörteln, hormonproduktionen o.s.v. Du kan få en läkartid antingen via hvc eller via din hälsovårdare på skolan.
Sen då man har kontrollerat att allting är som det ska, och du får hjälp för din depression så tror jag att lusten kommer att komma tillbaka av sig själv. Bara för att den just nu är svagare så betyder det inte att den aldrig kommer att bli stark igen.
Hur du skall göra för att bli upphetsad pånytt vet du nog antagligen bäst själv, eftersom olika människor tycker om olika saker. Men jag föreslår att du slappnar av, hittar nån trevlig fantasi eller tittar på en bra film som väcker din lust. Du kan ta hjälp av glidmedel och en vibrerande penisring om du vill satsa lite extra. Ibland kan det vara nyttigt att testa på någonting nytt för att vakna upp.
Men om det inte känns som att det blir till någonting så skall du inte tappa hoppet. Lusten kommer att komma tillbaka, och det går inte snabbare för att du är hård mot dig själv. Ge dig själv lite tid isåfall  - det ordnar sig.
Kram
Tessi