frågor om sex
18.02.2014
Hej, jag har 3 frågor
1. Smakar det äkligt när man suger en kuk?
2. Kan man använda en genomskinlig plastpåse som kondom ist?
3. Har hört att man kan använda olivolja som glidmedel vid samlag? mmmm

Ungdomsinformatören Liselott svarar
24.02.2014
Hej mmmm!
1. Njäe, det beror lite på. En ren kuk smakar inget speciellt, kanske lite som om man skulle suga på ett stort finger, fast mjukare. "Fördroppen", som kommer ur ollonet någon gång mellan att han får stånd och att han får utlösning, och själva utlösningen (sperman) kan nog smaka en del, men sällan egentligen äckligt. Se, är man själv sexuellt upphetsad, så slår vissa primitiva instinkter i, så att saker man annars tycker är äckliga, som spott och svett, plötsligt blir sexiga istället. Spottet blir det våta i kyssen och svetten doftar sexigt på rätt kille. Då känns inte heller sperma så farligt. Men om man är nervös, inte känner något för killen, är osäker på om man alls borde suga av just den här killen... ja då smakar sperman troligen äckligt.
2. Nej! Absolut inte! Du kan inte lita det minsta på att plastpåsen ska hålla! Den är inte alls utformad för det, så den tål inte alls samma nötning (mellan snopp och slida) och så har den limmade kanter som både kan spricka och ge skavsår. Använd aldrig något annat än kondom (eller femidom, som är ett slags kondom för kvinnor som är rätt ovanlig ännu)! LOVA! Är man mogen nog för sex - eller ens för att suga av någon - så är man förståndig nog att köpa kondom och aldrig ha sex (inte heller munsex) utan den! Alla könssjukdomar smittar om man inte har kondom, vissa smittar även på de områden som kondomen inte täcker, och vissa smittar även via munnen! Så du kan få en könssjukdom i munnen av att suga av någon - och i allra värsta fall kan tex hp-virus du får som ung ge dig muncancer om många år.
3. Ja, i princip, även om glidmedel för sex fungerar bäst. Olivolja är snäll mot kroppen och innehåller varken mineralolja eller tillsatsämnen, men den kanske inte är så himla hal som man skulle tro. Andra naturliga oljor fungerar rätt bra också - men allra bäst är det såklart om man faktiskt är så himla kåt att man inte behöver något glidmedel alls. Att slidan själv alltså blir så våt, hal och svullen att inget extra glidmedel behövs. Och det kan man bara bli om man är mogen nog för det, både psykiskt och fysiskt, och allt från killen till situationen känns rätt. Därför lönar det sig absolut att vänta med sex tills man verkligen är redo för det och är 110% säker på att allt känns rätt. Man kan nog nästan säga så att om man behöver extra glidmedel så är något fel. Och det kan vara allt från att man är för ung till att man har torra slemhinnor i slidan för att man tvättat med tvål - det kan alltså finnas många orsaker till det.
Fråga mera bara :)
Hälsar ungdomsinformatören Liselott