Glömt p-piller och hade Sex!
16.06.2019
Hej! Jag är 17år, har haft min mens sen jag var 15 och började med ppiller i april dehär året (2019).
För några dagar sen hade jag och min pojkvän sex utan skydd, dagen efter kom jag på att jag hade glömnt att ta p-piller samma dag vi hade sex (alltså det hade gått mer en 36 timmar emmelan p-pillren) Jag tog sen p-pillret jag hade glömt och p-pillret jag skulle ta på dageb. Nu är min mens försenad och är livrädd att jag är gravid. Vad ska jag göra? Hur märker jag att jag är gravid? OBS! Går på qlaira p-piller. //Livrädd 17 åring

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
17.06.2019
Hej.
Det bästa sättet att ta reda på om du är gravid eller inte är helt enkelt att du testar dig. Men med tanke på att det inträffat så nyligen (för bara några dagar sedan?) så kan det hända att en eventuell graviditet inte ännu skulle synas i ett urinprov. Så jag föreslår att du helt enkelt försöker ha tålamod och vänta i några dagar till innan du testar dig. Alternativt kan du kontakta preventivrådgivningen och be dem lägga remiss till ett blodprov, som visar graviditeten tidigare än ett urinprov.
Hur snabbt graviditeten syns på ett urinprov handlar mest om hur länge kroppen hunnit vara gravid och producera de hormonerna. Normalt har man ju ägglossning ungefär i mitten av cykeln, så då är det ca 2 veckor tills man märker att mensen är sen och testar positivt. Men eftersom din ägglossning och befruktning i så fall skulle ha skett bara för några dagar sedan så skulle hormonnivån ännu inte vara så hög att den nödvändigtvis syns.
Så är det mycket möjligt att mensen är sen för att det blev strul med pillren också, och att det inte alls beror på graviditet. Försök att vänta några dagar och ta det så lugnt som det går.
Kram
Tessi