Gravid??
27.09.2018
Hej! Jag hade sex med en kille för några dagar sedan. Vi hade kondom, men jag sög av honom emellan utan kondom och sen glömdes den typ bort och vi fortsatte utan kondom. Jag går inte på några andra preventivmedel heller. Vi var båda lite fulla så jag tror att det var det som var orsaken till insidenten. Han kom inte i mig. Hur stor chans är det att jag är gravid? Hur tididgt kan man märka av graviditetssymptom? Har haft illamående med jämna mellanrum och extrem trötthet hela veckan. Vet inte om det bara beror på att jag oroar mig att jag är gravid som jag lägger märke till detta. Jag borde få mens om lite mer än en vecka så den har inte varit försenad än i alla fall. Vart ska jag vända mig om jag är gravid? Och vart ska jag vända mig om jag vill ha p-piller? Bejb2212

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
01.10.2018
Hej.
Precis som du skriver så är det en nackdel med alkohol, att man inte tänker på konsekvenserna av sina handlingar eftersom det just då är oviktigt. Men man lär sig hela tiden, så förhoppningsvis är ni mer på alerten nästa gång och kommer ihåg att skydda er.
Det finns en risk att bli gravid även om killen inte får utlösning, detta beror på försatsen. D.v.s. några droppar vätska som kommer innan själva utlösningen. Killen känner inte själv av försatsen och den kan innehålla flera miljoner spermier (lite beroende på när han senast hade utlösning o.s.v.) Det är givetvis inte lika sannolikt att man blir gravid av försats som av en utlösning, men å andra sidan behövs det bara en spermie för att sköta jobbet, så det är svårt att säga procentuellt hur stor risken är att du skulle vara gravid - men den finns.
Det är osannolikt att du skulle känna av några symtom ännu, även om det skull ha skett en befruktning. Symtomen känns först då kroppen börjar producera graviditetshormon och det sker inte i samma ögonblick som befruktningen.
Tyvärr finns det inte just nu så mycket annat du kan göra än att ha tålamod och vänta. Om mensen inte skulle dyka upp då den borde göra det så skall du testa dig, och efter det kan du boka en tid till preventivrådgivningen där du kan diskutera vilka dina alternativ är. Om den dyker upp så kan du pusta ut - men lära dig någonting av upplevelsen. En graviditet är inte det enda man kan råka ut för då man har oskyddat sex.  Om du är intresserad av att börja med p-piller så är det preventivrådgivningen i din hemkommun du skall kontakta, men fortsätt att använda kondom om du inte är 100% säker på att både du och din partner är friska.
Jag hoppas att det löser sig.
Kram
Tessi