Gravid?!?
25.03.2019
Hej! Jag tar minipiller varje dag och har haft dem i ca. 2 månader nu, en kille och jag hade samlag denna helg, och han kom i mig. Idag, måndag, så tog jag mitt minipiller 5 timmar sent, och jag har för mig att 3 timmar är maxgränsen för vilken Tim man måste ta det. Har jag en chans att vara gravid nu? Eller skall jag bara fortsätta ta dem som normalt?
Och en till snabb fråga angående minipiller, jag har haft mens nästan en månad nu på grund av de minipiller jag tar, och det är väldigt jobbigt, skall jag sluta ta dem eller skall jag vänta de fulla 3 månaderna som rekommenderas för att se om min kropp automatiskt vänjer sig?
Tacksam för svar!! En paranoid tjej

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
29.03.2019
Hej,
Lite olika piller har lite olika anvisningar. Du har helt rätt i att de på vissa ställen står att tidsintervallen mellan två minipiller inte får vara mer än 27 timmar, d.v.s. att det inte får vara mer än tre timmars försening. MEN i bipacksedeln för de piller som DU äter så står det att den preventiva effekten bibehålls bara man inte glömmer pillret längre än 12 timmar. Och eftersom det i ditt fall, med dina piller handlade om 5 timmar så kan vi nog lita på bipacksedeln.
Fortsätt att äta dina piller alla dagar samma tid. Vid behov kan du lägga påminnelse på telefonen så kommer du kanske ihåg dem lättare.
Med tanke på att du har ätit dina piller i "bara" två månader så tycker jag att du skall fortsätta ännu. Det är inte ovanligt att mensen krånglar lite mer med minipiller än med p-piller eftersom de har olika verkan, men det är mycket möjligt att din kropp kommer att "fatta grejen" ännu, så ge inte upp. Även om jag förstår att det är superirriterande att blöda hela tiden. Om du ändå kommer gram till att du inte orkar vänta och se så tycker jag att du skall kontakta preventivrådgivningen eller stället där du fick pillren utskrivna.
Kram
Tessi