Gravid
11.05.2019
Hej, jag och min flickvän hade sex, gummit sprack precis innan jag kom och det kändes inte. Jag sprutade alltså därför allting i min flickvän. Hon har ägglossning just nu också bara för att perfektera tajmingen. Hon ska ta ett akutpiller på måndag och jag undrar hur stor chansen att bli gravid är. Ny pappa

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
13.05.2019
Hej,
Tyvärr är det nästan omöjligt för mig att svara på hur stor risken/chansen är att hon är gravid. Akut p-piller skall helst tas så fort som möjligt, eftersom de enbart kan påverka förloppet om de tas innan ägglossningen, d.v.s. om ägglossningen redan har skett så kan inte pillret göra någon skillnad alls.
Men även om ni hade sex och du kom i henne precis vid tillfället hon hade ägglossning så är det ju inte säkert att hon blir gravid ändå. Det är väldigt många saker som inverkar på det.
Så det enda ni kan göra nu är att vänta på mensen. Försök att inte oroa er, eftersom oro och stress kan påverka och försena mensen. Vilket också akut p-pillret kan göra. Så om hennes mens inte dyker upp då den borde göra det så kan ni ta ett test för att se hur det ligger till.
Kram
Tessi