Gravid i misstag
23.09.2018
Hej! Jag undrar ifall man kan bli gravid i misstag av att killen haft spermier på fingrarna och sedan varit och fingrat flickan i musen?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
01.10.2018
Hej.
Nej, det är väldigt osannolikt att man skulle bli gravid på det sättet. Spermier har svårt att överleva på huden, eftersom både kontakten med lugt och kontakten med all smuts man har på huden är skadlig för dem. Så att tänka att de skulle överleva först från penisen till handen och sedan vidare in i slidan och ännu orka simma iväg och befrukta ett ägg - det är helt enkelt inte sannolikt. Potentiellt skulle det kunna vara riskabelt om han kom i sin hand och sedan överförde hela satsen in i dig med fingrarna - men dels är det inte sannolikt att han skulle göra det - och inte heller då är det en speciellt pålitlig metod för att bli gravid.
Så slappna av bara. Är du ändå otrygg så får du be honom tvätta händerna emellan.
Kram
Tessi