Har jag chansen att vara gravid?
20.07.2017
Hej!
Jag har haft minipiller i över 6 månader nu. För cirka 10 dagar sedan har jag börjat med två piller per dag eftersom jag fick mycket mellanblödningar. Nu idag hade jag sex och undrar om jag kan ha någon risk att bli gravid när jag nästan precis har börjat att ta två piller?
Tacksam för svar!
Anonym

Ungdomsinformatören Liselott svarar
21.07.2017
Hej!
Nej, skyddet mot graviditet borde vara så bra som det bara kan bli, oavsett om du tar ett eller två piller dagligen, så länge du tar dem regelbundet. Så risken för graviditet har inte ökat. Är du orolig ändå kan du ta ett graviditestest ungefär en vecka efter att du ätit en hel karta (28 dagar).
Är det din gynekolog/hälsovårdare/barnmorska som rekommenderat att du ska börja med två minipiller dagligen? Om inte, så borde du nog kolla med henne först att hon verkligen rekommenderar det. Man brukar säga att om sådana biverkningar som mellanblödningar inte slutat inom 3 månader efter att man började med en viss preventivmetod eller märke av preventivemedel, så ska man byta metod eller märke, för att se om man får mindre biverkningar av dem.
Hälsar Liselott