Hjälp
05.04.2020
Hej decibel!
Jag har haft blodiga flytningar nu i flera dagar. Idag fick jag ganska rikligt med svart blod. Det luktade konstigt, inte som vanlig mens.
Jag tror inte det är vanlig mens för det hade jag för typ 14 dagar sen. Har även haft mellanblödningar för en månad sen typ, men aldrig har de varit så svarta och rikliga som idag.
Vad kan detta röra sig om. Till kännedom kan jag säga att jag aldrig haft sex och aldrig använt preventivmedel heller.
Dock kan jag tillägga att min mens varit "onaturligt" borta i ca tre år eftersom jag haft anorexi och varit underviktig. Men jag fick den tillbaka helt för ca ett halvår sen, och då har den varit regelbunden ca fyra månader, men nu på senaste tiden har jag alltså fått mellanblödningar mellan mensen. En gång var min mens bara som små blodiga flytningar också.
Hursomhelst så blev jag rädd idag, jag vill inte att det ska vara nån allvarlig infektion som kräver behandling. Och jag vill absolut inte gå till läkare eller gynekolog, det skulle vara såå pinsamt. Vad skall jag göra? Kan jag verkligen ha fått en infektion fast jag inte ens varit i närheten av att haft sex eller använt p-medel? Orolig

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
06.04.2020
Hej,
Jag tror inte att du behöver oroa dig. Det är helt normalt att mensen kan variera i färg - allt från att vara klarrött till svart - och i sig är det inte ett tecken på att någonting är fel. Det du skriver om att mensen varit borta en längre tid och nu, relativt nyligen kommit tillbaka gör att det känns ganska naturligt att din menscykel ännu försöker hitta sin rytm. Därav mellanblödningarna.
Det att blodet är mörkt beror på att mensblodet inte är samma typ av blod som du har i dina blodådror - utan en slemhinna som byggs upp i livmodern. Beroende på hur tjock den slemhinnan växer sig så kan blodet se ganska olika ut. Därför är det ingenting jag tycker att du behöver stressa över just nu utan det räcker med att du följer med situationen. Anteckna gärna i en kalender när du blöder och hur mycket, och t.ex. vilken färg det är. På det sättet är det lättare att se ett mönster.
Som sagt. Det att blödningen är mörk behöver du inte oroa dig över. Försök att äta, sova och röra på dig lagom mycket och ge din kropp det den behöver. Då kommer kroppen snabbare att hitta sin rytm på nytt.
Kram
Tessi