Hopphopp
01.12.2015
Hej
Jag får int ridase ti nå. Alltså itt såde såne ska far upp och ner upp och ner. Får ju liksom ingen fart på e i en mjuksäng får ju liksom inget grepp eller takt. Hur gör man? För när jag rider så e liksom kuken bara in i mig å jag kan bara gnugg på frambak å eunt. Får int in gupandet.

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
03.12.2015
Hej,
Jag förstår vad du menar. Det ser "lätt" ut på film och de tjejerna ser oftast bra ut då de gör det dessutom, men själv känner man sig kanske mest bortkommen och lite utsatt eftersom man syns så bar och inte har någonting att gömma sig bakom.
Tricket är att du skall göra det skönt för dig. Visst är det en trevlig ställning för killen också eftersom han får ligga lite mer stilla och ta emot och tjejen är den mer aktiva, men den absoluta fördelen med att rida är att det är DU som bestämmer allting. Både takt och djup. Om man Försöker få det att se ut som på film och det är det enda man koncentrerar sig på att man skall se bra ut då man rider så kommer det inte att vara speciellt skönt och du kommer mest att känna dig obekväm, MEN om du gränslar honom med avsikten att DU skall ha en skön stund så kan det inte gå fel.
Börja långsamt, ta in honom så långt som du vill. Du kan testa med att inte ta in honom helt i dig utan bara en bit, t.ex. bara toppen av penisen. Eftersom det är den första delen av slidan som har flest nerver så är det kanske extraskönt för dig om han bara kommer in en liten bit några gånger och sedan helt och hållet en gång, sedan pånytt "ytligt" några gånger och sedan helt och hållet igen, upprepa så länge DU har lust. För honom är det antagligen också skönt eftersom det är lite att "retas" med honom att inte låta honom komma in helt och hållet. Kom ihåg att det inte finns något "fel sätt" att rida, bara olika varianter. Huvudfokus skall alltså vara på att DU skall känna och DU skall ha det skönt då du rider - då kommer du automatiskt att göra rätt. Att rida borde med andra ord vara en lite mer självisk ställning för tjejer där man borde tänka mer på sig själv (men det är ofta svårt då vi även sexuellt uppfostrats till att "vara till lags" och att det är vad han känner som är det viktiga.) Så bara du koncentrerar dig på att det skall kännas skönt för dig så kommer det att kännas rätt - oavsett om du tar det snabbt eller långsamt eller "i otakt". I denna ställning är killen bara en åskådare och det är du som skall bestämma.
En "light"version är att du sitter gränsle över honom och han också sitter, så att ni är vända med ansiktena mot varann. Då är du ju inte ensam som sitter upp och känner dig inte lika blottad. Det kan också ge lite extra friktion mot klitoris så det kan hända att du kommer lättare i denna ställning.
Men det kan också hända att det helt enkelt inte är din grej att rida just nu. Det kan vara fel tid eller fel partner och då kan man avvakta och satsa på någon annan ställning ett tag istället. Sex skall ju inte handla om komplicerade saker som man skall "lyckas med", utan tanken är ju att man skall njuta av det och göra det skönt för varann.
Keep it simple - tänk mindre och känn mer så ordnar det sig!
Kram
Tessi